Nettavisen: Høy prisvekst, økte rentekostnader og svakere krone har svekket kjøpekraften vår. Når matvareprisene også har steget med 10,5 prosent på 12 måneder, merkes det på lommeboka.
Matbutikkenes egne merkevarer (EMV) er ofte det rimeligste alternativet, men en prissjekk av billigmerkene hos Extra og Rema 1000 viser at på litt over én måned har prisene på disse varene gått i været.
- Coop Svinekoteletter har økt med 41 kroner per kilo – 65 prosent prispåslag.
- Coop Appelsinjuice 1,5 liter fra konsentrat har 47 prosent prisøkning.
- Xtra Gulost 1 kg – 30 kroner i prisøkning – 47 prosent dyrere.
Nettavisen har tidligere omtalt at EMV-produkter hos Kiwi, for eksempel varer innen First Price-serien har steget kraftig.
Kiwi avslørt: – Det finnes ingen ærlige priser lenger
Ekspert: – Vanskelig å være forbruker
Dagligvareekspert Odd Gisholt mener dagligvarebutikken nå prøver å lure forbrukerne.
– Butikkene tar nå alle midler i bruk, og alle prøver seg for å dekke det de har solgt med tap. Det er viktig å melde fra så forbrukerne blir klar over det, sier han.
Billigste alternativ hos lavpriskjeden Extra, svinekoteletter og kjøttdeig som selges under Xtra-merket, har også blitt langt dyrere siden slutten av mars.
Pakken med koteletter er 19 kroner dyrere og kjøttdeigen nar økt med 16 kroner.
Se hele tabellen lenger ned i saken.
Hos Rema 1000 har også billigmerkene fått et solid prishopp. Både kjøttdeig og koteletter har blitt dyrere.
– Det er blitt litt uoversiktlig å være forbruker nå. Etter 1. mai er det bare blitt kaos. Nå gjelder det for forbrukerne å følge med, oppfordrer dagligvare-eksperten.
Gisholt er ikke i tvil om at kundene vil reagere på de massive prisøkningene på kjedenes billigvarer.
– Når kundene oppdager det, vil det straffe seg for kjedene, sier han.
Vare | Pris 23 mars | Pris 12. mai | Differanse i kroner | Differanse i Prosent | Produsent |
Coop svinekoteletter 1 kg | 62,9 | 104 | 41,1 | 65,34 % | Fatland Ølen AS |
Xtra Gulost 1 kg | 62,4 | 92 | 29,6 | 47,44 % | Synnøve Finden |
Coop Appelsinjuice fra konsentrat 1,5 liter | 14,9 | 21,9 | 7 | 46,98 % | Røra Fabrikker |
Xtra Svinekoteletter 1 kg | 62,9 | 74,9 | 12 | 19,08 % | Fatland Ølen AS |
Prima Svinekoteletter 1 kg | 62,9 | 74,9 | 12 | 19 % | Nordfjord Kjøtt |
Xtra Kjøttdeig 400g 14 prosent | 54,8 | 63,9 | 9,1 | 16,61 % | Fatland Ølen AS |
Prima Kjøttdeig 14 prosent fett | 54,8 | 63,9 | 9,1 | 16,61 % | Nordfjord Kjøtt |
Xtra Nakkekoteletter 1 kg | 64,8 | 74,9 | 10,1 | 15,59 % | Fatland Ølen AS |
Prima Nakkekoteletter 1 kg | 64,8 | 74,9 | 10,1 | 15,59 % | Nordfjord Kjøtt |
Coop Kjøttdeig 400g 14 prosent | 59 | 66,9 | 7,9 | 13,39 % | Fatland Ølen AS |
Xtra Appelsinjuice fra konsentrat 1,5 liter | 10,5 | 11,9 | 1,4 | 13,33 % | Røra Fabrikker |
Nordfjord Nakkekoteletter 1 kg | 94,2 | 104,9 | 10,7 | 11,36 % | Nordfjord Kjøtt |
Coop Kokt skinke 250g | 39,9 | 44,3 | 4,4 | 11,03 % | Fatland Sandefjord |
Nordfjord Svinekoteletter 1 kg | 96,2 | 104 | 7,8 | 8 % | Nordfjord Kjøtt |
Nordfjord Karbonadeig 5 prosent | 78,5 | 83,9 | 5,4 | 6,88 % | Nordfjord Kjøtt |
Coop Karbonadedeig 400g | 72,9 | 77,5 | 4,6 | 6,31 % | Fatland Ølen AS |
Coop Gulost 1 kg | 99 | 104,58 | 5,58 | 5,64 % | Synnøve Finden |
Nordfjord Kjøttdeig 14 prosent fett | 67,9 | 69,9 | 2 | 2,95 % | Nordfjord Kjøtt |
Coop Nakkekoteletter 1 kg | 94,2 | 96,9 | 2,7 | 2,87 % | Fatland Ølen AS |
Xtra Kokt skinke 250 g | 26,9 | 26,9 | 0 | 0 | Fatland Sandefjord |
Prima Karbonadedeig 5 prosent fett | 69,9 | 69,9 | 0 | 0 | Nordfjord Kjøtt |
Xtra Karbonadeig 400g | 69,9 | 69,6 | −0,3 | −0,43% | Fatland Ølen AS |
Coop: – Vi mistenkeliggjøres
Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, lar seg ikke skremme.
Nå setter Kiwi, Rema og Coop opp prisene
– Det er velkjente toner fra ekspertene, hvor mye handler om å mistenkeliggjøre bransjen. Prissjekken er gjort under priskrigen som var til påske, som for øvrig var den tøffeste på flere år, noe som gjør at produktene har ligget kunstig lavt priset, sier han og utdyper:
– Når priskrigen er over, går normalt prisene opp igjen. Da ser det ut som vi har økt prisene kraftig, men de er nå på et mer normalt nivå.
Kristiansen i Coop forklarer at når det gjelder prisøkningen på koteletter, er det en vare det er tøff priskonkurranse på fordi den er populær på grillen i påsken. Han mener det kan ha bidratt til å presse prisen til et unormalt lavt nivå.
Rema 1000: – Vi kjenner oss ikke igjen
Kategori- og innkjøpsdirektør, Line Aarnes, i Rema 1000 peker på at det har vært en global prisstigning som følge av to år med pandemi og krigen i Ukraina.
– Dette påvirker mange av innsatsfaktorene. Vi har fått en prisstigning fra våre leverandører med utgangspunkt i dette og et høyt landbruksoppgjør som vi i så liten grad som mulig har tatt ut, sier hun.
Heller ikke Rema 1000 lar seg skremme av kritikken fra Gisholt.
– Vi kjenner oss ikke igjen i denne kommentaren, uttaler Aarnes.