Nettavisen: Høy prisvekst, økte rentekostnader og svakere krone har svekket kjøpekraften vår. Når matvareprisene også har steget med 10,5 prosent på 12 måneder, merkes det på lommeboka.

Matbutikkenes egne merkevarer (EMV) er ofte det rimeligste alternativet, men en prissjekk av billigmerkene hos Extra og Rema 1000 viser at på litt over én måned har prisene på disse varene gått i været.

  • Coop Svinekoteletter har økt med 41 kroner per kilo – 65 prosent prispåslag.
  • Coop Appelsinjuice 1,5 liter fra konsentrat har 47 prosent prisøkning.
  • Xtra Gulost 1 kg – 30 kroner i prisøkning – 47 prosent dyrere.

Dette er EMV

  • Dagligvarebutikkene har egne merkevarer (EMV) innen de fleste varegrupper.
  • EMV er et alternativ til etablerte merkevarer som for eksempel Gilde, Stabburet eller Maarud.
  • Hos Norgesgruppens butikker (Spar, Meny, Kiwi, Joker og Jacobs) produseres varene under merker som First Price, Eldorado, Unil og Folkets.
  • Hos Coops butikker (Coop Mega, Coop Prix, Obs, Coop Marked, Extra og Matkroken) produseres varene under Coop, Coop Änglamark, Xtra og Smak.
  • Reitan Retail, som står bak Rema 1000, har merkene R, Prima og Kolonihagen.

Nettavisen har tidligere omtalt at EMV-produkter hos Kiwi, for eksempel varer innen First Price-serien har steget kraftig.

Kiwi avslørt: – Det finnes ingen ærlige priser lenger

Ekspert: – Vanskelig å være forbruker

Dagligvareekspert Odd Gisholt mener dagligvarebutikken nå prøver å lure forbrukerne.

– Butikkene tar nå alle midler i bruk, og alle prøver seg for å dekke det de har solgt med tap. Det er viktig å melde fra så forbrukerne blir klar over det, sier han.

Billigste alternativ hos lavpriskjeden Extra, svinekoteletter og kjøttdeig som selges under Xtra-merket, har også blitt langt dyrere siden slutten av mars.

Pakken med koteletter er 19 kroner dyrere og kjøttdeigen nar økt med 16 kroner.

Se hele tabellen lenger ned i saken.

Hos Rema 1000 har også billigmerkene fått et solid prishopp. Både kjøttdeig og koteletter har blitt dyrere.

– Det er blitt litt uoversiktlig å være forbruker nå. Etter 1. mai er det bare blitt kaos. Nå gjelder det for forbrukerne å følge med, oppfordrer dagligvare-eksperten.

Gisholt er ikke i tvil om at kundene vil reagere på de massive prisøkningene på kjedenes billigvarer.

– Når kundene oppdager det, vil det straffe seg for kjedene, sier han.

Vare Pris 23 mars Pris 12. mai Differanse i kroner Differanse i Prosent Produsent
Coop svinekoteletter 1 kg 62,9 104 41,1 65,34 % Fatland Ølen AS
Xtra Gulost 1 kg 62,4 92 29,6 47,44 % Synnøve Finden
Coop Appelsinjuice fra konsentrat 1,5 liter 14,9 21,9 7 46,98 % Røra Fabrikker
Xtra Svinekoteletter 1 kg 62,9 74,9 12 19,08 % Fatland Ølen AS
Prima Svinekoteletter 1 kg 62,9 74,9 12 19 % Nordfjord Kjøtt
Xtra Kjøttdeig 400g 14 prosent 54,8 63,9 9,1 16,61 % Fatland Ølen AS
Prima Kjøttdeig 14 prosent fett 54,8 63,9 9,1 16,61 % Nordfjord Kjøtt
Xtra Nakkekoteletter 1 kg 64,8 74,9 10,1 15,59 % Fatland Ølen AS
Prima Nakkekoteletter 1 kg 64,8 74,9 10,1 15,59 % Nordfjord Kjøtt
Coop Kjøttdeig 400g 14 prosent 59 66,9 7,9 13,39 % Fatland Ølen AS
Xtra Appelsinjuice fra konsentrat 1,5 liter 10,5 11,9 1,4 13,33 % Røra Fabrikker
Nordfjord Nakkekoteletter 1 kg 94,2 104,9 10,7 11,36 % Nordfjord Kjøtt
Coop Kokt skinke 250g 39,9 44,3 4,4 11,03 % Fatland Sandefjord
Nordfjord Svinekoteletter 1 kg 96,2 104 7,8 8 % Nordfjord Kjøtt
Nordfjord Karbonadeig 5 prosent 78,5 83,9 5,4 6,88 % Nordfjord Kjøtt
Coop Karbonadedeig 400g 72,9 77,5 4,6 6,31 % Fatland Ølen AS
Coop Gulost 1 kg 99 104,58 5,58 5,64 % Synnøve Finden
Nordfjord Kjøttdeig 14 prosent fett 67,9 69,9 2 2,95 % Nordfjord Kjøtt
Coop Nakkekoteletter 1 kg 94,2 96,9 2,7 2,87 % Fatland Ølen AS
Xtra Kokt skinke 250 g 26,9 26,9 0 0 Fatland Sandefjord
Prima Karbonadedeig 5 prosent fett 69,9 69,9 0 0 Nordfjord Kjøtt
Xtra Karbonadeig 400g 69,9 69,6 −0,3 −0,43% Fatland Ølen AS

Coop: – Vi mistenkeliggjøres

Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, lar seg ikke skremme.

Nå setter Kiwi, Rema og Coop opp prisene

– Det er velkjente toner fra ekspertene, hvor mye handler om å mistenkeliggjøre bransjen. Prissjekken er gjort under priskrigen som var til påske, som for øvrig var den tøffeste på flere år, noe som gjør at produktene har ligget kunstig lavt priset, sier han og utdyper:

– Når priskrigen er over, går normalt prisene opp igjen. Da ser det ut som vi har økt prisene kraftig, men de er nå på et mer normalt nivå.

Kristiansen i Coop forklarer at når det gjelder prisøkningen på koteletter, er det en vare det er tøff priskonkurranse på fordi den er populær på grillen i påsken. Han mener det kan ha bidratt til å presse prisen til et unormalt lavt nivå.

Rema 1000: – Vi kjenner oss ikke igjen

Kategori- og innkjøpsdirektør, Line Aarnes, i Rema 1000 peker på at det har vært en global prisstigning som følge av to år med pandemi og krigen i Ukraina.

– Dette påvirker mange av innsatsfaktorene. Vi har fått en prisstigning fra våre leverandører med utgangspunkt i dette og et høyt landbruksoppgjør som vi i så liten grad som mulig har tatt ut, sier hun.

Heller ikke Rema 1000 lar seg skremme av kritikken fra Gisholt.

– Vi kjenner oss ikke igjen i denne kommentaren, uttaler Aarnes.