Anledningen var 100-års jubileet for elektrifiseringen av Ofotbanen – en milepæl i jernbanehistorien som fant sted 10. juli 1923, to tiår etter at unionskongen Oscar II offisielt åpnet jernbanestrekningen. Og minst 200 personer, barn, ungdom, voksne (og et par firbeinte), hadde takket ja til invitasjonen, og møtte opp til togavgang på Narvik stasjon fredag ettermiddag.
En kraft
Feiringen, passelig kalt 100 Hz, rommer mer enn en vanlig bursdag. Det handler om en feiring av samfunnsansvar, engasjement og drivkraft blant lokale ildsjeler som holder historien i hevd, institusjoner som tar sitt formidlingsansvar på høyeste alvor og en markering av viktigheten av livsnerven over fjellet, en viktig økonomisk kraft i regional, nasjonal og europeisk sammenheng, vedlikeholdt og stadig teknologisk og bærekraftig utviklet av eieren.
Katterat var selvfølgelig ikke tilfeldig valgt, for her står transformatorstasjonen som sammen med dens like i Narvik sørget for rett frekvens, og var hjertet og lungene i driften av banen. Og i dag er stasjonen et industrimuseum som, sammen med blant annet utstillingene på Narvik museum, ivaretar den unike historien til Ofotbanen.
Folkelig feiring
I tett samarbeid med Narvik museum, Arctic Train, Rallarklubben og LKAB, var Bane NOR, representert ved områdedirektør Thor Brækkan, vertskap for en folkelig, gratis og familievennlig feiring på den fredede museumsstasjonen. Her var ingen champagne og kanapeer for fiffen, men mineralvann og himmelsk deilig sodd, komponert av Delikatessen, samt sveler, grillpølser og kaffe svart som h......, stekt, pyrret (ikke grillet), kokt og servert av Den Stolte og Ærverdige Rallarklubben av Malmbyen Narvik. Heller ingen prangende festtaler, men et variert og flott kulturprogram med toner fra distriktsmusikergruppa i Ofoten, «Ensemble Oscar», dans av dyktige elever ved kulturskolen under ledelse av Alex Beeton og Narvik teaterlags artige passus og teatralske hyllest til rallarliv og røre i Rombaksbotn og Hundalen, «Rallarspill i Krambua».
Og ikke å forglemme den heftige og smått absurde konkurransen der det gjaldt å løpe Ofotbanen på tvers raskest mulig. Den tilbakelagte distansen på 1435 millimeter ga deltakerne et synlig bevis på bragden i form av diplom. Med andre ord en flott sammensatt bukett bursdagsblomster.
Områdedirektør i Bane NOR, Thor Brækkan, tok utfordringen og krysset Ofotbanen på tvers. De 1435 millimeterne var lett match for en mann som har ansvar for alt som går på skinner fra Eidsvoll i sør til Narvik i nord. Foto: Ann-Kristin Hanssen.
Historisk formidling
Mer museal- og kunnskapsformidling sto det levende leksikonet Trond Blomlie for med en interessant innføring i Hundalens historie foran landskapsmodellen som står utstilt i verkstedbrakka, og som visualiserer hvordan det så ut i dalen omkring 1902. Og viser en viktig del av NSB og Ofotbanens anleggshistorie. Litt lenger opp langs det nedlagte sporet var Geir Simon Braseth ansvarlig for omvisningen i, og fortellingen om, det som på sett og vis er hovedattraksjonen på stasjonen, transformatorstasjonen som ble satt i drift på Katterat i 1923 – et sentralt ledd i systemet som har gitt kraft til å trekke eller bremse de tunge malmtogene fra Kiruna over høyfjellet ned til Narvik.
