Arild er dypt skuffet over regjeringens nei: - Over grensa for det som er forsvarlig

OPPGITT: Regionleder i Redningsselskapet Arild Braathen er skuffet over at regjeringa ikke vil prioritere ny redningsskøyte i nord. - Jeg er oppgitt, sier Braathen, som mener situasjonen er uforsvarlig.

OPPGITT: Regionleder i Redningsselskapet Arild Braathen er skuffet over at regjeringa ikke vil prioritere ny redningsskøyte i nord. - Jeg er oppgitt, sier Braathen, som mener situasjonen er uforsvarlig. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Redningsselskapet mener regjeringa gambler med sikkerheten til sjøs når de ikke gir penger til ny redningsskøyte i nord.

DEL

- Beredskapen langs den nordlige del av landet er ikke forsvarlig dersom det ikke settes inn flere ressurser og redningsskøyter.

Det sier regionleder i Redningsselskapet, Arild Braathen.

Han er dypt skuffet over statsbudsjettet regjeringa presenterte torsdag. Der var det nemlig ikke ett øre til å drifte et nytt redningsfartøy i Finnmark. Det ville vært en etterlengtet styrking av sikkerheten og beredskapen til sjøs i nord.

Ute av drift

- I dag har vi skøyter ute av drift både på Skjervøy og Husøy på grunn av feil og slitasje, forteller Braathen.

Redningsselskapet har arbeidet lenge for å kunne styrke flåten med ei ny redningsskøyte i Finnmark. Planen var å bruke et fartøy som har deltatt i redningsoperasjonene for flyktninger i Hellas. Nå må disse planene droppes siden regjeringa ikke støtter tiltaket.

Braathen er overrasket. Han hadde nemlig grunn til å tro at det ville komme en bevilgning i statsbudsjettet.

- Vi ble nedrent med besøk i Tromsø av Justisminister Per-Willy Amundsen, EU-minister Frank Bakke Jensen og sågar statsminister Erna Solberg selv i løpet av våren og sommeren. De så behovet, derfor trodde jeg faktisk det skulle komme midler til dette, sier Braathen til Nordlys.

Større risiko

Generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet sier det vil koste ti millioner kroner å sette ei ny redningsskøyte i drift i nord.

- Et område med store beredskapsutfordringer, uttaler Lind.

Hun viser til at det er ventet en kraftig økning av godstrafikk til sjøs i årene framover. I Troms varsles det 282 prosent vekst i tankskiptrafikken, mens det ligger an til en tredobling i Finnmark. Den økte trafikken medfører også en større fare for ulykker.

Samtidig sier Kystverkets sjøsikkerhetsanalyse at miljøkonsekvensene av eventuelle ulykker er størst i nord.

Sårbar

Redningsselskapet har totalt 14 fartøy i de tre nordligste fylkene. Enkelte av båtene har frivillige mannskaper.

- Men vi er sårbare. Nå som to skøyter er ute av drift får vi lengre avstander mellom stasjonene. Ved ei ulykke eller forlis er det over grensa for det som er forsvarlig, mener Braathen.

- Ikke midler

Frank Bakke Jensen (H) bekrefter at regjeringa ikke fant rom for ei ny redningsskøyte til Finnmark i denne omgang.

- Dessverre var det ikke midler nok til å prioritere dette i budsjettet.

- Men dere har vært innom og fått med dere behovet for fartøyet?

- Ja, og vi betviler ikke behovet. Men i budsjettet var det ikke rom for det.

- Når kan det bli rom for det?

- For vår del kan vi ikke vurdere det før i budsjettet for 2019.

Uten driftsmidler for fartøyet kan ikke Redningsselskapet ta det i bruk.

- Vi har ikke vurdert hva vi skal gjøre med den ennå, men vi har ikke økonomi til å sette den i drift. Båten blir vel liggende i opplag, sier Braathen.

Send inn tekst og bilder «

Del din sportsopplevelse med oss - som rapporter fra kamper og arrangementer!

Artikkeltags