Millionoverskudd for Fremover

GODT ÅR: Fremover har lagt bak seg et godt 2017. Her representert ved klubbleder Ann-Kristin Hanssen, journalist Mikael Marius Brendvik, sjefredaktør og administrerende direktør Christian Senning Andersen og redaktør Roger Danielsen.

GODT ÅR: Fremover har lagt bak seg et godt 2017. Her representert ved klubbleder Ann-Kristin Hanssen, journalist Mikael Marius Brendvik, sjefredaktør og administrerende direktør Christian Senning Andersen og redaktør Roger Danielsen. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Et år med mange endringer endte opp meget solid.

DEL

Regnskapet for regnskapsåret 2017 viser at det går godt for avisen Fremover. I 2017 leverte avisen en driftsmargin på like under 7,5 prosent, og et driftsresultat før skatt på vel tre millioner kroner.

– Det er vi meget godt fornøyde med, kommenterer sjefredaktør og administrerende direktør Christian Senning Andersen.

Nye inntekter

Driftsinntektene endte opp på 40,4 millioner kroner, en tilbakegang fra året for, hvor det endte opp på 40,9 millioner kroner.

– Inntektene gikk noe tilbake også i fjor, men vi ser at nedgangen er mindre enn den har vært de siste årene. Vi merker at det snur for Fremover, og at fallet vi har opplevd på annonsesiden de siste årene er i ferd med å flate ut. Det er ikke minst et resultat av at vi har styrket byråsatsingen vår, FremoverLab. De nye inntektene våre kommer i stor grad her. Samtidig øker opplagsinntektene, en trend vi har sett de siste par årene, forklarer direktøren.

Nettopp denne veksten er han svært fornøyd med. Og peker på at det er et tegn på at god journalistikk er, og kommer til å være viktig.

LES OGSÅ:

– Journalistikk er forretningsmodellen vår. Det høres kanskje opplagt ut, men slik mediebransjen har vært de siste årene, har det faktisk krevd litt av oss å finne tilbake til denne viktige erkjennelsen. Det har vært nok av fristende spor å følge som et mellomstort mediehus i en ekstremt spennende og omskiftelig medieverden, men nå har vi satt kursen og jeg mener blant annet årsregnskapet viser at kursen er den rette, utdyper Andersen.

Flyttet kostnader

I 2017 endret Fremover frekvens, det vil si at de gikk fra seks til fire utgivelser av papiravsen i uken. Kostnadene Fremover hadde i fjor ble kort oppsummert flyttet fra trykk og distribusjon til mer journalistikk og annonseproduksjon.

– Bolyst-magasinet er ett av flere eksempler på det. På redaksjonell side brukte vi pengene vi sparte på trykk og distribusjon på både ekstra vikarer og frilansstoff, så det vi frigjorde i grepet vi tok med papiravisen brukte vi på å styrke oss på innholdssiden – på flere måter.

I fjor var også da Fremover solgte bygget avisen fortsatt holder til i. Kubera kjøpte bygget, og Fremover gikk fra å være eier til å bli leietaker. Bygget hadde vært i Fremovers eie siden 30-tallet.

I regnskapet kommer dette fram i form av en gevinst som er inntektsført som driftsinntekter på den ene siden og reduserte driftskostnader på den andre siden.

Artikkeltags