Det skriver NHO Reiseliv i en pressemelding.

I disse dager avholder NHO Reiseliv Norsk Opplevelseskonferanse i Narvik, og i den forbindelse har det kommet fram ferske tall fra rapporten «Reiselivsnæring i endring», som er utarbeidet av Menon Economics.

Verdiskapingen på opplevelsesbedriftene i Norge har hatt en betydelig vekst de siste årene. Det er om lag 3200 opplevelsesbedrifter i Norge, der verdiskapingen har vokst med 170 prosent siden 2004.

Les også:

I Nordland har veksten skutt i været. I fylket er det over 230 opplevelsesbedrifter med en verdiskaping på 343 millioner kroner i 2017. Det er en økning på 280 prosent fra 2004.

– Opplevelsesbransjen i Nordland har hatt en voldsom vekst de siste årene, og veksten ligger langt over landsgjennomsnittet. Nordland har blitt et attraktivt reisemål gjennom hele året, og det er mye fordi reiselivsaktørene i denne regionen har lyktes med å utvikle og selge unike opplevelser året rundt, sier Ole Michael Bjørndal, næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv, i pressemeldingen.

Bildeserie

Se hvem som var på opplevelseskonferansen

Av byene i Nordland er det, ikke så overraskende, Bodø som tjener mest på reiseliv. Fylkeshovedstaden får inn 88 millioner, mens byen også tjener 15 millioner på sjømat og sju millioner på prosessindustrien.

Flere kommuner i Nordland tjener godt på reiselivet. Se eksemplene under:

  • Narvik: Reiseliv (12 millioner), sjømat (0 millioner), prosessindustri (4 millioner)
  • Bodø: Reiseliv (88 millioner), sjømat (15 millioner), prosessindustri (7 millioner)
  • Alstahaug: Reiseliv (17 millioner), sjømat (4 millioner), prosessindustri (2 millioner)
  • Vågan: Reiseliv (14 millioner), sjømat (16 millioner), prosessindustri (1 million)
  • Sortland: Reiseliv (6 millioner), sjømat (5 millioner), prosessindustri (4 millioner)
  • Fauske: Reiseliv (5 millioner), sjømat (2 millioner), prosessindustri (3 millioner)
  • Evenes: Reiseliv (3 millioner), sjømat (0 millioner), prosessindustri (0 millioner)

Bildeserie

Se fra innsiden av konferansen