Gå til sidens hovedinnhold

Rema 1000 får smekk fra Datatilsynet

Artikkelen er over 3 år gammel

Mener Rema 1000 vil spare for lenge på dine kjøpsdata i Æ-appen

Datatilsynet mener Rema 1000 vil spare for lenge på dine kjøpsdata i Æ-appen. Fem år er altfor lang tid, synes tilsynet.

Etter Datatilsynets kontroll sier Rema 1000 seg villig til å slette informasjon om hvilke varer du har handlet etter tre år, skriver VG.

Ned til hver minster detalj

– Datatilsynet kan forstå at det å gi kunden en oversikt over og innsikt i sine kjøp, kan ha en viss verdi. Samtidig har vi vanskelig for å se at det virkelig er nødvendig å lagre kjøpsdata, ned til hver minste detalj, i fem år for det formål å kunne gi kunden oversikt, står det i tilsynets kontrollrapport.

Coop og Trumf sletter

Tilsynet peker også på at konkurrentene Coop og Trumf sletter slike data etter henholdsvis to og tre år. Når man handler med appen Æ, registreres blant annet hvilke varer du handler, beløp, rabatter, dato og klokkeslett, hvilken butikk du handlet i og hvordan du betalte for varene, ifølge kontrollrapporten.

Rema 1000 helt til bunns i omtale-kåring 

Tilsynet mener også at Rema 1000 heller ikke har fått et klart nok samtykke fra de handlende til å bruke disse dataene til analyse og profilering av kundene.

Følger personvernloven

– Analyse benyttes for å tilby relevante priskutt og markedsføring, og gjøres kun der kundene har gitt eget samtykke til dette i appen. Kundene kan enkelt styre sine personvernsinnstillinger under «profil» i Æ-appen, ifølge Irmelin Stølen, Direktør Verdikjede REMA 1000.

Vurderer nytt Rema-lager på giganttomta 

Rema 1000 sier til Nettavisen at de siden lansering av Æ hatt en god dialog med Datatilsynet og har sikret at de følger personvernloven som omfatter behandling av personopplysninger.

Skal spare penger

- Æ er et personlig verktøy som skal hjelpe kundene å spare penger der det monner mest. Vi følger Datatilsynets anbefaling om lagringstid. Da appen bare er ett år gammel har vi ikke data som er eldre enn dette i dag. Analyse benyttes for å tilby relevante priskutt og markedsføring, og gjøres kun der kundene har gitt eget samtykke til dette i appen. Kundene kan enkelt styre sine personvernsinnstillinger under «profil» i Æ-appen, sier Stølen.

Kommentarer til denne saken