Rullebanen på Evenes blir kortere

I nesten tre måneder fram i tid, vil rullebanen på Evenes være 700 meter kortere.

DEL

Når Forsvarsbygg torsdag starter arbeidet med å etablere den første av to bremsevaiere, Runway Arresting Gear (RAG), på Evenes må deler av rullebanen midlertidig sperres av for trafikk

I en pressemelding fra Forsvarsbygg går det fram at arbeidet, og innkortingen av rullebanen, ikke vil påvirke trafikken på Evenes.

– Evenes har en av Norges lengste rullebaner. Under anleggsarbeidet vil det fortsatt være over to kilometer rullebane tilgjengelig. Når arbeidet er ferdig, vil rullebanen igjen ha full lengde, som er 2812 meter, heter det fra Forsvarsbygg.

Slik fungerer systemet:

Arbeidet med å etablere bremsevaiere på Evenes vil skje over to år. I år skal systemet bygges i sørenden av flyplassen, ved der den nye hangaren for Forsvarets nye maritime patruljefly er under etablering.

En tilsvarende operasjon på nordenden av rullebanen vil bli gjort neste år.

– Dette er et viktig prosjekt i forbindelse med at nye Evenes flystasjon skal være operativ og ta imot de nye F35 flyene høsten 2021, skriver John Ommund Syvertsen, utbyggingssjef for Evenes i Forsvarsbygg i pressemeldingen.

En kassett med en bremsewire som dette skal monteres i begge endene av rullebanen på Evenes.

En kassett med en bremsewire som dette skal monteres i begge endene av rullebanen på Evenes.

Systemet vil bli bygd inn i en kasse som er nedsenket i rullebanen. Mmodellene av systemet, som også er installert på Ørland flystasjon, går under navnet. BAK 12 – og er bremsemaskinene kombinert med BAK 14 som er systemet for nedfelling av vaieren i rullebanen. Vaieren vil til daglig være skjult, og kan aktiveres fra kontrolltårnet.

I tillegg til bremesevaiere skal Forsvarsbygg også etablere trafikkavviklingsplattformer ved endene av rullebanen på Evenes.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken