Saker fra nyhetsstudio 23. mai 2020

DEL

Krangling og amper stemning i Narvik

Politiet skriver på Twitter at de har fått inn en melding om krangling og amper stemning mellom flere personer i Narvik sentrum.

– Vi er på stedet og i kontakt med partene, skriver politiet på Twitter.

Forsinkelser på Ofotbanen

Bane Nor meldte på sine nettsider at det var forsinkelser på Ofotbanen lørdag ettermiddag på grunn av feil på sporet.

– Vi jobber med å rette feilen men vet ikke hvor lang tid det vil ta, skrev Bane Nor.

Klokken 18:44 kunne Bane Nor om at feilen er rettet.

Før brannvesenet hadde rukket fram var brannen slukket

Nordland politidistrikt melder at det lørdag har brutt ut en gress- og lyngbrann noen kilometer nordvest for Musken. Folk på stedet drev i 14-tiden på med slukkearbeid mens brannvesenet var på tur.

Overfor Fremover bekrefter Finn-Viggo Dreyer ved 110-sentralen at brannen raskt ble slukket av folk på stedet.

– Vi var i løpende kontakt med de som var på stedet, og de har gjort en god jobb. Brannvesenet var på vei, men snudde etter hvert, forklarer Dreyer.

Området ligger vanskelig til med tanke på brannutrykning.

– Det er en veldig usentral plass, påpeker Dreyer.

Avinor: Vil ta flere år før luftfarten er tilbake til normalen

Avinor anslår at det tar mellom tre og fire år før luftfarten er tilbake til et normalt nivå og frykter flere permitteringer og oppsigelser i selskapet.

– Vi regner med at flytrafikken blir noe bedre neste år, men vi er nok ikke tilbake til normalen igjen før i 2023 eller 2024, sier administrerende direktør Anders Kirsebom i Avinor Flysikring til E24.

Avinor planlegger nå for ulike scenarioer for fremtiden. Det verste som kan skje, er at smitten øker igjen i høst og forlenger krisen.

– Da vil ikke trafikken være normal igjen før i 2024, sier han.

550 Avinor-ansatte er varslet om permitteringer.

– Det er godt mulig at det blir flere etter hvert, sier Kirsebom.

Han frykter også at det vil bli oppsigelser.

– Hvis dette trekker ut, så må vi se på bemanningen på alle enhetene våre. Det gjelder i både morselskapet og i datterselskapene, sier han.

I første kvartal endte Avinor med et underskudd på 476 millioner etter skatt, mot 48 millioner i samme periode i fjor. Selskapet hadde budsjettert med 12 milliarder kroner i inntekter i år. I kvartalsrapporten som ble lagt fram tidligere i mai, anslår imidlertid selskapet at mellom sju og åtte milliarder kroner vil forsvinne, og en rekke investeringsprosjekter er satt på vent.

Avinor er heleid av staten og er Norges største eier av flyplasser.

(©NTB)

Artikkeltags