Gå til sidens hovedinnhold

Skal vi stagnere i nord?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Nå øker godstrafikken på jernbane i hele Europa. Så sent som ifjor snudde trenden. Lenge har miljøhensyn, energieffektivitet og trafikksikkerhet talt for toget. Nå kommer pandemien i tillegg: Det blir mindre smittespredning ved at samme godsmengde krysser grenser med en enkelt lokfører i spissen for mange godsvogner enn med 24 lastebilsjåfører.

Fra Kina til Europa tar det 14 dager for gods på tog, med skip tar det gjerne dobbelt så lang tid. I Dagsavisen 5. februar opplyser CargoNet at de nå øker antall tog mellom Oslo og Skåne fra fem til seks i uka, og noe av dette skyldes behovet for videretransport av kinesisk gods. EU har en målsetting om at 30 prosent av alt gods skal fraktes på tog, i dag er tallet 18 prosent. Også Norge vil påvirkes av denne EU-politikken gjennom EØS-medlemskapet.

Dette kan bli katastrofalt for Nord-Norge dersom vi ikke får bygd Nord-Norgebanen. De fleste partiene har nå i ord støttet Nord-Norgebanen, men ord er ikke nok, handling må til. Landets største parti på meningsmålingene, Høyre, synes å være det eneste partiet som ikke engang snakker om Nord-Norgebanen. Det kan bli et problem for Høyre i stortingsvalgkampen i Nord-Norge.

Kommentarer til denne saken