Skatteetaten advarer: – Ikke la deg lure!

– Skatteetaten sender aldri e-post med lenker som du skal klikke på, sier sikkerhetssjef i Skatteetaten Svein Mobakken.

– Skatteetaten sender aldri e-post med lenker som du skal klikke på, sier sikkerhetssjef i Skatteetaten Svein Mobakken. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

– Skatteetaten sender aldri e-post med lenker som du skal klikke på, advarer Skatteetaten.

DEL

Torsdag 4. april blir skattemeldingen tilgjengelig for 4,9 millioner personer.

Hvert år når skattemeldingen og skatteoppgjøret kommer, oversvømmes folk med e-poster og SMS'er som utgir seg for å være fra Skatteetaten eller kemneren, med løfter om tilgodehavender og utbetalinger.

Skatteetaten ber nå mottakerne folk om å være observante.

– Skatteetaten sender aldri e-post med lenker som du skal klikke på. Vi ber heller aldri om kredittkortinformasjon, sikkerhetskoder, regninger, kopi av pass, førerkort eller kontonummer via SMS eller e-post, sier Mobakken, sier direktør Svein Mobakken i sikkerhetsavdelingen i Skatteetaten i en pressemelding.

Han presiserer at all kommunikasjon med Skatteetaten foregår på hjemmesidene Altinn.

– Økende omfang av phishing

Skatteetaten registrerte i 2018 hele 11 bølger av såkalt phishing, med etaten som påstått avsender. Phishing foregår gjennom e-poster eller SMS'er som forsøker å lure mottakerne til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som senere kan brukes for å svindle mottakeren.

– Det er et økende omfang på phishing, men heldigvis er bevisstnivået, skepsisen og kompetansen i befolkningen generelt noe forbedret. Likevel er det mange nok som går på til at det fortsatt er attraktivt for svindlerne, sier Mobakken.

Nå ber sikkerhetssjefen publikum om hjelp til å følge med på svindelforsøkene.

– Det er til stor hjelp at publikum melder ifra til oss når de tror de har mottatt falske e-poster eller SMS. Så vil Skatteetaten bruke sosiale medier og andre kanaler til å advare, når vi ser at det er svindelforsøk på gang.

Skatteetatens tips til hva du kan gjøre for å forhindre at du blir lurt:

  1. Se nøye på e-poster du får. Ta en kritisk vurdering av e-posten og sjekk avsender, og tenk over om dette kan være riktig. Sunn skepsis er aldri feil.
  2. Sammenlign e-post adressen med tidligere ekte e-poster. Se spesielt etter falsk avsenderadresse, dårlig språk og stavefeil. De kriminelle blir stadig flinkere til å herme.
  3. Vær særlig oppmerksom hvis du i en e-post blir bedt om å oppgi sensitive opplysninger som kontonummer eller sikkerhetskoder.
  4. Ikke åpne vedlegg fra ukjente, klikk ikke på lenker ukritisk og skriv selv inn internettadresser i nettleseren.
  5. Spesielt på mobil kan det være fristende og klikke på en lenke i farten, ikke gjør det.
  6. Er du i tvil, dobbeltsjekk med den riktige avsender på for eksempel Skatteetaten.no eller ta en telefon til 800 80 000.

 For eksempler på phishing se: https://www.skatteetaten.no/presse/phishing-og-svindel/

Artikkeltags