NRK: Nye regler for kjøring av hurtigbåter blir ikke klar før neste båtsesong

DEL

Fremover skrev i desember om en ny rapport om RIB-en som var involvert i dødsulykka i Skjomen i sommer. I rapporten, som er utformet av Sjøfartsdirektoratet, pekes det på en skade på en styrefinne.

På venstre side av båten mangler 50 centimeter av den bakerste delen av styrefinnen.

– En manglende styrefinne kan ha hatt innvirkning på fartøyets egenskaper i sjøen og kan ha hatt innvirkning på hendelsen, skriver direktoratet i rapporten.

Sjøfartsdirektoratet mener skaden på styrefinnen sannsynligvis hadde skjedd før ulykken, men kan samtidig ikke slå fast at skaden var årsaken til ulykken.

Les også:

Mener det haster

I etterkant av ulykka i Skjomen har flere fagpersoner tatt til orde for at det skal stilles strengere krav for å kjøre båter med høyere hastighet.

En av disse er RIB-ekspert og tidligere politimann Reidar Kjelsrud. Han har gransket flere ulykker med RIB-båter, og sier til NRK at flere av ulykkene har en fellesnevner: det har gått galt når båtføreren forsøker å svinge.

– Hvis man ikke vet hva man driver med, slipper båten taket i vannet og sklir ukontrollert. Når den går ned plant, ligger den gjerne på tvers. Da er det bråstopp. Det betyr at den kvitter seg med alt som er i båten, sier Kjelsrud til NRK.

Overfor rikskringkasteren omtaler Kjelsrud det som svært krevende å håndtere båtene, og han mener det haster å få på plass et sertifikat for å føre hurtigbåter.

Ikke klar før sesongen

NRK melder at nye regler for kjøring av hurtigbåter ikke blir klar før båtsesongen.

Dette opplyser statssekretær Geir Inge Sivertsen (H), som forteller til NRK at Sjøfartsdirektoratet jobber med å utforme et teoretisk og praktisk kurs for førere av båter som kan oppnå større hastighet enn 50 knop. 50 knop tilsvarer 92,6 kilometer i timen.

– De nye kravene vil antakeligvis ikke være på plass før neste båtsesong starter, sier Sivertsen til rikskringkasteren.

Ferdig etterforsket

Politiet avsluttet etterforskningen før desember, og politiadvokat ved Nordland politidistrikt, Torgeir Kvitvik, har nå levert saken over til statsadvokaten.

– Har politiet en formening om når skaden på styrefinnen skjedde?

– I sjøfartsdirektoratets rapport konkluderer man med at styrefinnen neppe har blitt skadet under hendelsen. Det var en oppfatning vi også hadde ut ifra hvordan styrefinnen så ut. Noe nærmere om den skaden, og når det har skjedd, har ikke politiet noen formening om. Og jeg har heller ikke konkludert noe rundt det, sa Kvitvik til Fremover tidligere i desember.

Overfor NRK forteller han at politiet har undersøkt om arrangementet, hurtiggående konvoi, kunne stilles til ansvar.

– Grunnen til at vi etterforsker er at vi ønsker å finne ut hvorfor ulykken skjedde. Vi har blant annet hatt fokus på om arrangementet kunne stilles til ansvar eller om det kan være noe med båten, sier politiadvokat Torgeir Kvitvik i Nordland politidistrikt til NRK.

Artikkeltags