Adele (9), Lilja Louise (10) og Johanne Elise (9) fra Håkvik skole showet fra scenen da åtte Narvik-skoler feiret seg selv og hverandre

Danseløver: De 3 jentene, Adele Haug (9), Lilja Louise Uteng (10) og Johanne Elise Mårtensson (9), i fjerde klasse ved Håkvik skole fikk det til å swinge i sentrum av Narvik torsdag da de sammen med resten av elevene ved skolen dro i gang BlimE-dansen.

Danseløver: De 3 jentene, Adele Haug (9), Lilja Louise Uteng (10) og Johanne Elise Mårtensson (9), i fjerde klasse ved Håkvik skole fikk det til å swinge i sentrum av Narvik torsdag da de sammen med resten av elevene ved skolen dro i gang BlimE-dansen. Foto:

Fjerdeklassingene fra Håkvik skole ledet an i BlimE-dansen da hundrevis av elever fra åtte skoler var samlet ved byens utescene – Haikjeften – i et arrangement torsdag som markerte at skolene nå kan kalle seg helsefremmende.

DEL

De tre kunne usjenert fortelle at de hadde øvd ikke så rent lite, både hjemme og på skolen, før den flotte opptredenen på scenen i sentrum som markerte at åtte av kommunens skoler fikk kvalitetsstempelet som beviser at de er en skole som jobber godt og systematisk med elevenes psykiske og fysiske helse.

– Vi bare elsker å danse og opptre, ivret trioen.

– Og så gleder vi oss til skattejakten etterpå.

Alvor og moro

Arrangementet var først og fremst en fysisk feiring med sang, dans og lek av det gode arbeidet som har vært gjennomført over tid, men også en mer formell del. Ledende helsesykepleier i Narvik kommune, Sylvia Buyle og prosjektleder Knut Berntsen delte ut de synlige bevisene til 1-10-skolen i Skjomen, Rombak Montessoriskole, Narvik Montessoriskole og skolene i Beisfjord, Håkvik, Bjerkvik samt «byskolene» Skistua og Frydenlund.

Samarbeidsprosjekt

Veien fram til torsdagens sertifisering har bestått i å trygge at alle elevene i grunnskolene i Narvik har en hverdag som sikrer god læring og god helse. Derfor har skolene igangsatt et arbeid for å finne fram til, og iverksette aktuelle tiltak for å nå dette målet basert på kriterier fra pådriverne bak samarbeidsprosjektet: Nordland fylkeskommune, Gjensidigestiftelsen og friluftsrådene med faglig støtte fra Folkehelsealliansen Nordland. Sentralt er vektlegging på daglig fysisk aktivitet, forebyggende fokus på psykisk helse og sikre elevene et godt kosthold i samarbeid med foreldrene. De åtte Narvik-skolene er nå i mål, og er også de første skolene i Ofoten som kan skilte med den gjeve tittelen «helsefremmende skole.»


Artikkeltags