Snømåking er udiskutabelt god trim, men om du gjør det galt kan du ende opp med en radbrekket rygg

Bruk hodet: Snømåking kan være god trim, men det gjelder å holde hodet kaldt og kroppen varm for å unngå ryggproblemer.

Bruk hodet: Snømåking kan være god trim, men det gjelder å holde hodet kaldt og kroppen varm for å unngå ryggproblemer. Foto:

Det litt slitte uttrykket «når skaren bærer en voksen mann på sankthans – da blir det en sen vår» rant nok mange i hu da de våknet til snømassene tirsdag morgen. Mange fikk mye snø å bakse med da de skulle på jobb eller skole.

DEL

Alt som har fantes av mennesker og materiell har vært i virksomhet fra det begynte å snø kattunger mandag kveld. Og de som hverken har traktor, hjullaster eller snøfreser, men må fjerne snøen fra gårdsplasser, innkjørsler, balkonger og inngangspartier, har måttet ty til håndholdt redskap.

Da gjelder det å holde hodet kaldt og kroppen varm. En tredjedel av Norges befolkning har på ett eller annet tidspunkt erfart ryggproblemer. En av årsakene er snømåking, eller rettere sagt feil og forhastet bruk av snøskuffa.

De som har god greie på hvordan ryggene våre fungerer, har utarbeidet noen gode tips. Her er de syv tipsene til riktig snømåking som Norsk Kiropraktorforening har laget:

1. Mange tak

Ta heller mange små spadetak enn få og tunge.

2. Ikke vent

Ta snøen med en gang den kommer og ikke la den ligge og bli tung.

3. Pass på ryggen

Løft med beina og ikke ryggen. Hold ryggen rett og bøy knærne.

4. Begge hender

Hold måkeutstyret med begge hender.

5. Vri hele kroppen

Når du skal kaste unna snøen, må du vri hele kroppen og ikke bare ryggen.

6. Varier utstyret

Bruk plastskyffel med langt skaft på løs snø og aluminiums- eller jernspade på hard snø. Skal du måke mye og har en skråning, egner det store brettet seg godt.

7. Ta det med ro

Snømåking er tungt, så pass på dersom du har dårlig helse eller hjerte.

Artikkeltags