Nå er Norges Snøscooterforening formelt registrert: – Jeg gjorde noe dumt sist vinter, nå skal jeg være et godt eksempel

FORMELT REGISTRERT: Håkon Haug Enga er leder i Norges Snøscooterforening som nå er registrert i Brønnøysundregisteret. Nå skal jobben med å få etablert scooterløyper intensiveres. Foto: Linn Bertheussen

FORMELT REGISTRERT: Håkon Haug Enga er leder i Norges Snøscooterforening som nå er registrert i Brønnøysundregisteret. Nå skal jobben med å få etablert scooterløyper intensiveres. Foto: Linn Bertheussen

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

Det ble ille sist vinter. Ulovlig kjøring, bråk om snøscooterkontroller fra lufta, høye bøtesatser og demonstrasjon på E8 fra Vollan til Tromsø.

Mannen som sto i fokus, Håkon Haug Enga (24) fra Balsfjord, fikk snøscooterfolket med seg i opprøret.

Det endte med en Facebook-side som tok helt av og som i dag har 12.600 medlemmer.

Nå er Norges Snøscooterforening formelt registrert i Brønnøysundregistrene, Enga er daglig leder, og nå skal kampen foregå i ordnede former.

– Jeg gjorde noe dumt sist vinter. Nå skal jeg gå foran som et godt eksempel, sier Enga for sin egen del.

Det var i april at han og kameratene stoppet i en mye omtalt kontroll fra helikopter i Balsfjord, skriver Nordlys.

Saken fortsetter under bildet:

Foto: Are Medby

Foto: Are Medby

– Må få løyper

– Jeg har lyst til å fremme saken vår. Vi må få flere løyper, jeg har lyst til å snakke om bøtesatsene, 12.000 kroner for kjøring i utmark, vi fremstilles som kriminelle. Men så lenge det ikke finnes et lovlig alternativ, vil folk kjøre ulovlig. Derfor er det viktigste vi kan gjøre nå å få til en løype slik at vi kan vise at det går an få til det samme her som i Finland og Sverige.

Les også:

Foreløpig er et det bare et titalls betalende medlemmer i foreninga som bare har vært registrert i noen dager.

– Vi er en forening for hele landet, men vi får nok ikke like mange medlemmer som Facebook-gruppa. Men vi håper jo at vi skal få nok midler til å for eksempel kunne være med å vedlikeholde løyper.

Han har allerede begynt å bearbeide politikere i hjemkommunen. Nærmeste løype for balsfjordingene er i Storfjord.

– Ikke kriminelle

– Vi trenger å få folk til å forstå at vi ikke er kriminelle. Vi er turfolk som liker oss ute i naturen akkurat som alle andre. Og jeg er sikker på at enda flere ungdommer, i stedet for å sitte hjemme og spille PlayStation, og familier hadde dratt ut på tur hvis de fikk muligheten gjennom lovlige scooterløyper.

Les også:

Likevel føler snøscooterfolket seg uglesett. Da Enga sendte brev til Turistforeninga sentralt i vår med et ønske om samarbeid, fikk han til svar at de to partene hadde vidt forskjellig ståsted.

I Tromsø kommune ble følgende innbyggerforslag fra Norges Snøscooterforening behandlet tidligere i høst:

«På vegne av meg selv og Norges snøscooterforening, ønsker vi og fremme forslag om åpning av flere scooterløyper og områder der frikjøring også kan foregå. I nabolandet Sverige har de løypenett og områder for frikjøring, men i Norge har vi kun enkelte plasser. Å åpne for noe slikt vil være svært positivt for turistnæringen, scooter forhandlere og staten for øvrig med tanke på drivstoff og avgifter. Dette er noe hele Norge vil tjene på. I 2015 ble det mulig for kommunene å avgjøre selv om de ville ha scooterløyper, men vi opplever at fylkesmannen har siste ordet og setter foten ned. Vi håper med dette å komme i dialog med både politikere, politi, reindriftsaktører og alle andre som saken omhandler»

Les også:

Utreder

Med saksfremlegget ble dette kartet presentert. Kartet viser arealbruk i tilknytning til noen av faktorene som skal tas hensyn til ved etablering av snøskuterløyper. Kartene viser reindriftens arealbruk, friluftsverdier og en oversikt over utløsnings- og utløpsområder for snøskred.

Saken fortsetter under bildet:

Foto: Are Medby

Foto: Are Medby

Kommunestyret vedtok å be administrasjonen iverksette et arbeid med å utrede mulighetene for etablering av faste snøskuterløyper i kommunen.

Det var en liten seier for Snøscooterforeninga, som fulgte rådet til Jarle Heitmann, Aps gruppeleder i Tromsø, om å sende inn saken til behandling.

Hvor lenge majoriteten av scooterkjørere i Troms må kjøre over grensa for å kjøre lovlig, vet ingen enda. Men Haug har en drøm:

– Det må være å få oss en løype som de har i Kåfjord. Opp til fiskevannene på fjellet, som gir folk, familier og ungdom lyst til å dra på tur. Jeg er sikker på at effekten av det vil være at flere tar snøscooteren i bruk som det nyttekjøretøyet det er. Det handler om å bruke hodet, oppføre seg på fjellet og respektere ski- og turgåere, sier Haug.

Les også:

Artikkeltags