Ifølge ABC nyheter er det er fly- og våpenprodusenten Lockheed Martin som slår alarm etter at det ble funnet en amerikansk komponent laget av kinesiskprodusert metall i det avanserte jagerflyet F-35, som også Norge har kjøpt.
Det skal være en magnetdel i flyet som kommer fra Kina, og bruk av kinesiskproduserte komponenter i våpenindustrien bryter med USAs føderale forsvarsoppkjøpsregler. Pentagon har nå valgt å stanse sine leveranser av det avanserte flyet på ubestemt tid.
Det er ikke kjent om noen av de norske F-35-flyene har det kinesiske metallet som er oppdaget på enkelte fly, og spesialrådgiver i Forsvarsmateriell, Endre Lunde, sier til ABC nyheter at det er uvisst hvilke konsekvenser funnet vil ha for de videre leveransene av F-35 til Norge. Norge fikk i slutten av august levert de foreløpig tre siste av de nye kampflyene fra USA. Norge har dermed 37 av de 52 flyene som er bestilt og som skal leveres innen utgangen av 2025.
– Det er for tidlig å si hva slags konsekvenser dette vil ha for de videre leveransene, men siden dette påvirker alle partnerlandene så forventer vi en relativt rask avklaring i saken, sier Lunde, til nettstedet.
F-35 brukes av Norge for å løse QRA-oppdraget for Nato fra Evenes. Til en hver tid står to slike kampfly i beredskap på Evenes, klare for å være i lufta på under 15 minutter dersom alarmen går.
QRA – Quick Reaction Alert
QRA innebærer at fly står klare til å rykke ut innen 15 minutter. Utrykninger, såkalte «scrambles», foregår ved at flyene tar av for å identifisere fly.
Normalt skjer dette i internasjonalt luftrom med fly som kommer i nærheten av norsk luftrom. 6. januar 2022 tok de nye F-35-flyene på Evenes over dette oppdraget etter at F-16 har hatt oppdraget siden 1982 fra flystasjonen i Bodø.
Norsk nasjonal jagerflyberedskap:
- 337 skvadron og 339 skvadron fra midten av 1950-tallet med F-86K Sabre på Gardermoen (60 minutters beredskap)
- 334 skvadron fra 1960 med F-86K Sabre i Bodø
- Fra 1961 ble QRA i Bodø med 15 minutter beredskap og deler av kontroll og varsling underlagt NATO i fredstid og knyttet til Air Policing-systemet i Europa
- Fra 1961 til 1963 delte 334 og 339 skvadron på å bemanne 15 minutters QRA i Bodø, og 334 skvadron hadde eneansvar fra 1964 til 1967
- Fra 1967 til 1980 hadde 331 skvadron eneansvar for QRA med F-104 Starfighter
- 334 skvadron med CF-104 Starfighter bemannet QRA i 1981-1982 samtidig som 331 skvadron konverterte til F-16
- 331 skvadron fikk eneansvar for QRA med F-16 fra sommeren 1982, og 334 skvadron bidro fra 1983 til 2002 til 332 skvadron ble flyttet til Bodø
- 331 skvadron med F-16 har hatt eneansvar for QRA fra september i 2015 da 332 skvadron midlertidig ble lagt ned for å bli flyttet fra Bodø til Ørland
- 6. januar 2022 overtok 332 skvadron QRA-oppdraget med F-35 fra Evenes
Flytyper for NATO QRA i Nord-Norge:
- F-86K Sabre 1961-1967 i Bodø
- F-104 Starfighter 1967-1982 i Bodø
- F-16 1982-2022 i Bodø
- F-35 2022- på Evenes
Kilde: Per Erik Solli, seniorrådgiver Nord universitet
F-35 overtok oppdraget for F-16 i Bodø i januar i år. 6. januar overtok Evenes flystasjon QRA-beredskapen (quick reaction alert) fra Bodø. Onsdag 2. februar var de nye F-35-flyene på vingene for første gang i et slikt oppdrag.
– For første gang siden norske F-35 formelt overtok QRA-beredskapen for NATO ut fra Evenes, ble de i dag sendt ut på oppdrag for å identifisere russisk flyaktivitet og markere norsk interesseområde, uttalte kommunikasjonssjef i Luftforsvaret, Stine B. Gaasland i en e-post til Fremover.
Siden Evenes overtok QRA-oppdraget fra Bodø i januar, har de norske F-35-flyene vært på vingene på 18 QRA-oppdrag. I løpet av disse oppdragene har de identifisert til sammen 36, ifølge pressetalsmann senior kvartermester Marius Vågenes Villanger ved Forsvarets operative hovedkvarter på Reitan.
Historisk: Nå er jagerflyberedskapen flyttet fra Bodø til Evenes

Kampfly fra Evenes møtte russerne i natt

Saksøker staten etter støy fra F-35
