Mastene skulle være kamuflasjefarget, men Luftfartstilsynet sa nei. Nå har de funnet en løsning

Artikkelen er over 3 år gammel

Mastene ved krysning av Barduelva er både kamuflasjefarget og lyssatt. Der går mastene mere i ett med naturen, samtidig som sikkerheten for luftfarten er ivaretatt.

DEL

– I utgangspunktet skulle mastene kun være kamuflasjefarget, for å redusere synligheten i et naturskjønt område ved Barduelva. Dette var et krav i konsesjon vi fikk fra NVE, skriver Statnett i en pressemelding.

Flysikkerhet

Luftfartstilsynet krevde signalfargede master i rødt og hvitt, samt flymarkører på kryssende ledning over elven. Dette for å ivareta sikkerheten til militær flyging. Bardufoss lufthavn ligger ikke langt unna, og det foregår lav flyging av militære helikoptre i området.

Kravene ville gjort mastene svært synlig, også fra bakkenivå.

– Det ville vært et motstridende krav til pålegg gitt i konsesjonen, skriver Statnett.

Fant løsning etter dialog

Etter en dialog kom man frem til en løsning som sikrer begge formål; både mindre synlighet fra bakken og økt synlighet fra luften.

Løsningen ble å feste hinderlys i toppen på de kamuflasjefargede mastene for å ivareta sikkerheten også for flytrafikken.

Hinderlys i toppen krever tilgang til lavspent strømforsyning ved mastepunktene.

Tester for første gang

– Parallelt med krav til hinderlys ved Bardu kom det også en forskriftsendring som krever hinderlys i master på alle spenn med over 150 m høyde, dvs. på de fleste av Statnetts fjordspenn, skriver Statnett.

Etableringen av hinderlys ved Bardu inngår nå i en teknologikvalifisering av strømforsyning basert på brenselscelle.

Dette er første gang Statnett tester ut dette.

– Planen er å etablere dette på alle fjordspenn som favnes av nye forskriftskrav og hvor lavspent strømforsyning fra distribusjonsnettet ikke er mulig, skriver de.

Flymarkører på ledningen der den krysser elva videreføres.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken