Gå til sidens hovedinnhold

Sverige leder an. Hva med Norge?

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er egentlig helt utrolig. Finland har lenge hatt jernbane i praktisk talt hele landet helt opp til Kolari og Kemijärvi i nord. Fra disse to stedene kan man også sette bilen på toget og komme bekvemt helt ned til sørkysten av Finland. Sverige har hele to banestrekninger nordover i landet og er på vei til å få en tredje. «Stambanan» går et stykke inne i landet og er den viktigste godsjernbanen. «Innlandsbanan» går lenger inn i Nord-Sverige opp mot norskegrensen og har både noe godstrafikk og turisttrafikk. I tillegg har Sverige nå bygd «Botniabanan» langs kysten helt opp til Umeå. Dette er en rask og moderne persontrafikk-jernbane. Her kan persontog gå i 200–250 km/t og godstog i 120 km/t. Før tok nattog fra Umeå til Stockholm 10 timer. Med Botniabanan tar det drøyt 6 timer. Lenge har et samlet Nord-Sverige arbeidet for fortsettelsen langs kysten fra Umeå til Luleå, «Norrbotniabanan». 28. juli i år kom klarsignalet fra Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth: Sett i gang arbeidet. Beskjeden gikk til det svenske Trafikverket og byggingen starter i tidsrommet 2022–2033. Statsråd Eneroth sier at de store industrisatsingene i Nord-Sverige har betydd noe for at den svenske staten nå påskynder arbeidet med denne jernbanen. Men, som han også sier: «bygging av Norrbotniabanan har alltid vært viktig for å holde sammen hele Sverige. Det er en satsing som burde ha vært gjort for lenge siden.»

I Norge fullførte vi Nordlandsbanen til Bodø for snart 60 år siden i 1962. Lenger nord har vi bare Ofotbanen fra Narvik og inn i Sverige. Det folkerike området i nordre Nordland og Sør-Troms, Nord-Norges største by Tromsø og hele Finnmark mangler helt jernbane, det som våre naboland lenge har hatt. I Sverige og Finland har politikerne innsett at jernbane er nødvendig, framtidsrettet og ikke minst miljøvennlig. I Stortinget 20. april i år gikk et flertall i ord inn for å realisere Nord-Norgebanen, men det er så langt ikke fattet et forpliktende vedtak om bygging, heller ikke i vedtaket i juni i år om en ny Nasjonal Transportplan. Etter stortingsvalget 13. september må Stortinget og en eventuell ny regjering gå fra ord til handling.

Kommentarer til denne saken