Tallenes tale er klar - denne aldersgruppa er den sikreste i trafikken

Sjansen for at man forårsaker en ulykke i trafikken varierer med alderen. Statistikk fra forsikringsselskapet If i Sverige viser at de unge ikke uventet er verstingene, mens vi skal helt opp til 75 år for å finne de sikreste sjåførene. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Sjansen for at man forårsaker en ulykke i trafikken varierer med alderen. Statistikk fra forsikringsselskapet If i Sverige viser at de unge ikke uventet er verstingene, mens vi skal helt opp til 75 år for å finne de sikreste sjåførene. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

Av

Du gjetter kanskje hvem som er involvert i flest ulykker?

DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

(Broom:) Risikoen for å skape en ulykke i trafikken varierer ikke overraskende med alderen til sjåføren. Like lite overraskende er det vel at unge sjåfører er de som er innnblandet i flest ulykker.

I motsatt ende av skalaen finner vi sjåfører som må kunne betegnes som godt voksne. 75-åringene er nemlig de sikreste i trafikken. Det viser statistikk fra forsikringsselskapet If i Sverige.

Kjører bil lenger

18-19-åringene er verstingene. I forhold til gjennomsnittet, er det 3,5 ganger større risiko for at de vil forårsake en ulykke. Så faller dette tallet jevnt utover i 20-årene. Ved 30-års alderen er risikoen så det dobbelt av gjennomsnittet.

Deretter faller den videre. 75-åringene er altså de som skaper færrest ulykker, de ligger 20 prosent under gjennomsnittet. Men fra den alderen øker tallet igjen.

– Sammenlignet med tidligere, kjører man bil lenger nå. Og så har trafikkintensiteten økt. Det sier Ifs motorekspert Dan Falconer til den svenske avisen Expressen, som omtaler statistikken.

Bilene har blitt sikrere

Selv om risikoen for ulykker øker med alderen, viser statistikken at en 90-åring faktisk ikke er farligere enn en 35-åring.

– Dette har naturligvis mye med erfaring å gjøre. En erfaren sjåfør tar bedre valg enn en som har lite kjøreerfaring. Det handler ofte om tilstrekkelig mange timer bak rattet, samtidig som noen unge nok også kjører mer aggressivt enn de eldre, Her er det særlig yngre menn som går igjen i statistikkene, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Er du overrasket over at 75-åringene kommer så bra ut?

– Egentlig ikke. Svært mange er fortsatt på høyden fysisk i denne alderen. Og i den grad noen av sansene er svekket, er man nok også bevisst på det. Det vil si at man kjører litt med større marginer. Tar det rolig – og ikke pusher grensene. En annen viktig faktor her, er at bilene de siste årene har fått mye verdifullt sikkerhetsutstyr som gjør det både enklere og tryggere å ferdes i trafikken. Vi har radarer og sensorer som sier fra og til og med kan gripe inn hvis det er fare for en ulykke. Det er viktig hjelp for dem som kanskje ikke reagerer like kjapt som tidligere, sier Benny.

Selvkjørende biler

Men selv om 75-åringene kommer bra ut: Her til lands er regelen faktisk at alle som ønsker å kjøre bil etter å ha fylt 75 år må gjennomgå en helseundersøkelse hos lege. Gyldigheten på nytt førerkort settes så ut fra helseattesten.

Denne kan ha gyldighet inntil tre år. Det nye førerkortet gis imidlertid gyldighet maksimalt til dagen før fylte 80 år. Etter fylte 78 år kan helseattest og førerkort utstedes for inntil to år ved hver fornyelse.

– Systemet er laget for å luke ut de som ikke bør kjøre bil – og som heller ikke klarer å vurdere sine egne ferdigheter. Det er dessverre endel av dem. Men jeg er ikke i tvil om at vi i fremtiden kommer til å ha stadig flere eldre sjåfører ute på veiene. Bilene kommer også til å bli mer og mer selvkjørende. Det er med på å bidra til at mange vil kunne glede seg over fleksibiliteten og friheten ved å fortsette å kjøre bil, også i høy alder, avslutter Benny.

Artikkeltags