Rehabilitering av brunosttunnelen «er fryktelig på overtid»

FRYKTELIG LANG TID: Ordfører Tor Asgeir Johansen og bilister for øvrig har måttet smøre seg med tålmodighet. Rehabiliteringsarbeidet av Brattlitunnelen er ifølge prosjektleder Tor Ivar Johnsen (t.h.) ”fryktelig mye på overtid”. I midten avdelingsdirektør Geir Jørgensen.Foto: Ann-Chatrin Braseth

FRYKTELIG LANG TID: Ordfører Tor Asgeir Johansen og bilister for øvrig har måttet smøre seg med tålmodighet. Rehabiliteringsarbeidet av Brattlitunnelen er ifølge prosjektleder Tor Ivar Johnsen (t.h.) ”fryktelig mye på overtid”. I midten avdelingsdirektør Geir Jørgensen.Foto: Ann-Chatrin Braseth

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Prosjektleder Tor Ivar Johnsen i Statens vegvesen bruker to ord når han skal unnskylde den svært langdrektige rehabiliteringen av Brattlitunnelen på RV 827 gjennom Tysfjord.

DEL

Til daglig er Johnsen seksjonsleder i Statens vegvesen, Vegseksjon Midtre Hålogaland, nå med prosjektlederansvaret for det som skjer i Brattlitunnelen – som har fått enkelte bilister til å «koke». Lokalbefolkningen er lei av nattestengt vei. Det er også næringslivet. Og det kan prosjektlederen forstå.

Uenige

– Jeg vil først og fremst beklage at det har tatt mye lengre tid enn først forutsatt. Vi forstår godt at folk som ferdes på strekningen jevnlig blir utålmodig. Framdriften på arbeidet i tunnelen har ikke vært som forventet.

Fremover er kjent med at det er pågående diskusjoner mellom entreprenør og Vegvesenet om nettopp dette. Johnsen finner det ikke riktig å ta byggesaksbehandlingen i media, men letter litt på sløret:

– La meg si det slik: Vi har en diskusjon gående med entreprenør på hva som ligger i tilbudet de leverte. Jeg kan bekrefte at det er en uenighet mellom partene det vil ta en tid å komme oss ut av. Nå har vi fokus på å få jobben ferdigstilt på en trygg og forsvarlig måte og minske ulempene for de utålmodige trafikantene på strekningen.

Les også: Brunosten brant i fire dager - Har kostet to års arbeid og over 40 millioner kroner

Startet opp etter nyttår

Utbedringsarbeidet etter den omfattende brunostbrannen i januar i 2013, startet opp like over nyttår, og skulle etter planen vært sluttført 1. mai. Den opprinnelige kostnadsrammen var stipulert til vel 32 millioner kroner.

Bilistene har måttet forholde seg til ny skilting som viste at arbeidene skulle være ferdig i juni, så i juli. Nå mener prosjektlederen det er mer realistisk med slutten av oktober før trafikken kan gå som tilnærmet normalt.

Ikke nattestengt

– En del anleggsarbeid gjenstår fortsatt i tunnelen. Ut fra de tilbakemeldinger vi får fra entreprenøren og det vi registrerer selv regner vi med at entreprenøren er ferdig med grøftearbeidet i begynnelsen av oktober. Parallelt med dette har vi nå en prosess gående på asfalteringsarbeid. Vi er i forhandlinger med andre leverandører på dette feltet, og forventer at dette arbeidet kan starte om ikke alt for lang tid. Vi skal også ut med en elektroentreprise. Den skal ut en av de første dagene. Det betyr at det vil pågå arbeid i Brattlitunnelen til langt utpå høsten. Men elektroarbeidet med å trekke kabler, henge opp nye armaturer og få nødskapene på plass, vil ikke føre til de trafikale problemene vi har sett fram til nå.

– Hva får tidsbruken på prosjektet å si for de totale kostnadene?

– Prosjektkostnadene for Brattlitunnelen ser ut til å havne i overkant av 35 millioner kroner inkludert moms.

Artikkeltags