Reiselivet må omfavne – ikke skyve fra seg

Stort marked: Airbnb-utleie er etter hvert blitt et stort marked i Narvik, med 10.000 overnattingsdøgn i fjor. Airbnb-gjestene representerer en mulighet for turistbransjen, og gjennom tilbud om kurs og opplæring av utleierne kan næringen selv ta grep for å få turistene til å bruke opplevelser og tjenester i enda større grad enn de allerede gjør.

Stort marked: Airbnb-utleie er etter hvert blitt et stort marked i Narvik, med 10.000 overnattingsdøgn i fjor. Airbnb-gjestene representerer en mulighet for turistbransjen, og gjennom tilbud om kurs og opplæring av utleierne kan næringen selv ta grep for å få turistene til å bruke opplevelser og tjenester i enda større grad enn de allerede gjør.

Reiselivsnæringen i Narvik kan selv bidra til at Airbnb-gjester legger igjen penger lokalt, men da må de aktivt hjelpe utleiere som vil satse.

DEL

UKESLUTT:Ifølge en rapport fra IT-selskapet Capia er det såkalte Airbnb-markedet i Narvik kommune voksende. I 2018 var det i snitt 70 tilgjengelige Airbnb-enheter hver dag, hvorav 28 av disse har vært bebodd. I alt skal Airbnb-virksomheten ha stått for 10.000 overnattingsdøgn i fjor, og bare i februar i år skal Airbnb-markedet ha omsatt for over en halv million kroner. Det er en dobling fra samme måned året før.

Airbnb-markedet er altså betydelig, og ikke overraskende begynner reiselivsnæringen i kommunen å merke den voksende trenden i Narvik. Daglig leder i Visit Narvik, Lise Janita Hansen, sier hun ser at flere og flere velger å bruke Airbnb, og at brukerne ofte er grupper med venner og familier som ønsker et felles sted å bo når de besøker kommunen. Og samtidig som Airbnb-trenden er voksende, har hotellene i byen opplevd en liten nedgang i antall hotellgjester, ifølge Hansen. Likevel sier hun: «(...) men turistene som kommer til Narvik bruker penger på opplevelser og bespisning. Der ser vi en stor økning.»

LES OGSÅ: Narvikinger tjente over en halv million på privat utleie i februar: – Trenden har kommet for å bli

Akkurat dette er interessant. En god del av økningen kommer helt sikkert fra turister som kommer til Narvik på dagsturer fra for eksempel Tromsø eller Lofoten, eller cruiseskip som legger til i Narvik for en dag eller to. I vinter så vi hvordan cruiseturister sto i kø for å besøke Fjellheisrestauranten og besøkte butikkene i sentrum. Men hvor stor del av denne økningen står turister som bor i Airbnb-leiligheter for?

Det er grunn til å tro at mange av Airbnb-gjestene også legger igjen penger i Narvik i form av både heiskort, drosjebilturer og restaurantbesøk. En gjest som bor privat er like opptatt av opplevelser når de er på ferie som en gjest som bor på hotell. Og noen av Airbnb-vertene er like stolte av Narvik og opptatt av å vise fram det regionen har å by på som Visit Narvik-sjefen selv.

Da bør vi stille spørsmålet: Hva gjør Airbnb-vertene i Narvik selv for å bidra til at deres gjester legger igjen penger lokalt? Hva gjør de for å bidra til handel- og reiselivsnæringen i byen og regionen for øvrig når de tar imot turister fra hele verden og leier ut leiligheter eller hus?

Men enda viktigere er spørsmålet: Hva gjør reiselivsnæringen i Narvik for å hjelpe Airbnb-utleierne med å få kunnskap, kompetanse og erfaring nok til å selge det Narvik og regionen har å by på? Og hva gjør næringen i Narvik for å hjelpe vertene med å bidra til regionen?

LES OGSÅ: Dette sier hotellsjefene om Airbnb: – Forventer at de konkurrerer på like vilkår

Selvsagt hviler et ansvar på utleier selv, men reiselivsnæringen hadde hatt alt å tjene på å ta et ekstra grep om de gjestene som overnatter i Narvik – uansett på hvilken måte de bor. Nei, reiselivsnæringen kan selvsagt ikke ta ansvar for de enkelte overnattingsstedene. De kan heller ikke ta ansvar for gjestene, eller bli en klagearena eller tjenestesenter for de gjestene som er misfornøyde med leiligheten de fikk leie. Airbnb er et i utgangspunktet uregulert marked som turistbransjen aldri kan ta ansvaret for, eller tilby som et produkt.

Men reiselivsnæringen kan gå i spissen for å hjelpe utleierne som har leiligheter og hus som gjestes av turister i Narvik. De kan lære opp, utruste og sette utleierne i stand til å bli et godt vertskap som selger Narvik og opplevelsene på best mulig måte. Alle vil tjene på det, ikke minst næringen selv. Narvikregionen Næringsforening, Narvik kommune og Visit Narvik bør ta en aktiv rolle i å forvalte mulighetene og verdiene som ligger i de gjestene som kommer til Narvik og overnatter gjennom Airbnb. De kan ta ansvar for at utleierne som vil blir verter og at Narvik og regionen på best mulig vis får en del av det denne næringen kan bidra med i form av gjester som kjøper opplevelser og tjenester i regionen.

Hvordan kan de gjøre det? Det finnes nok mange svar, men det kan for eksempel settes opp egne vertskapskurs for utleiere. Det kan settes opp kurs i guiding, eller man kan gjennomføre «turist i egen by»-konsepter for utleiere og alle som er interessert i å bli bedre verter for turistene som kommer hit, men som ikke er organisert under en reiselivsparaply. Men skal man oppnå noe overfor de gjestene som besøker byen og bor hos ikke-profesjonelle aktører, må det sys sammen tilbud som er spesifikt myntet på utleierne og Airbnb-aktørene selv.

Så er det ikke sikkert Airbnb-utleierne er en gruppe som ønsker så mye annet enn å leie ut leiligheten sin, og som ikke ser for seg å være noe vertskap utover å legge fram nøkler og rene håndklær, men de vil man ikke nå likevel. Det viktigste er uansett at reiselivsnæringen gir et tilbud, og ikke ser på Airbnb-konseptet som noe som ikke bidrar til Narvik-samfunnet. For det kan det gjøre.

Men da må næringen omfavne muligheten, ikke skyve den fra seg.

God helg!
 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags