Hilde Johannessen føler at 27 år på vakt i samme konsern er nok. For flere måneder siden bestemte hun seg, og sa opp. Det har vært en mer eller mindre godt bevart hemmelighet mens jakten på hennes erstatter har pågått.

Nå er det klart. Geir Solheim (66) er tilbake i direktørstolen på Grand Royal i Narvik, 20 år etter at han forlot til fordel for jobben som regiondirektør for NHO Reiseliv Nord-Norge & Svalbard.

Lang sommerferie

– Jeg kommer til å jobbe ut juni, og så er det slutt, slår Hilde Johannessen fast.

– Og så begynner jeg etter hvert nå i løpet av juni. Det kommer til å bli en glidende overgang, sier Geir Solheim.

Hilde Johannessen forteller at det ikke er noen form for dramatikk i at hun slutter. Dette er noe som har modnet over tid.

– Dette hadde jeg tenkt på en god stund da jeg sa opp i desember. Det er flere faktorer som har spilt inn i denne beslutningen – blant annet at jeg har arbeidet i samme konsern i hele 27 år. Av dette har jeg vært direktør i 16. Det har vært noen fantastisk flotte år, og jeg har hatt gleden av å jobbe sammen med mange dyktige og trivelige kolleger opp gjennom årene, sier Johannessen.

Jobben på Grand har vært fylt med lange arbeidsdager. Nå blir det ifølge Hilde Johannessen en lang sommerferie.

– Jeg ser frem til å få mer kontroll over min egen tid, og så blir jeg nok etter hvert å tenke på hva jeg kan tenke meg å ta fatt på videre. Jeg har slett ikke tenkt på å pensjonere meg. Jeg tror at mine egenskaper og erfaring kan komme til nytte på nye, spennende områder, sier hun.

Overraskende jobbtilbud

– Det er en institusjon på Grand Royal som nå gir seg. Men vi respekterer Hildes valg, og er glad for at hun har gitt oss tid til å jobbe med å finne den rette etterfølgeren. Vi er veldig fornøyd med at Geir Solheim har valgt å takke ja til utfordringen, sier styreleder Gunnar Skålvold.

Det er ingen hvem som helst som nå overtar som direktør.

Geir Solheim har lang fartstid innen restaurant-, hotell- og reiselivsbransjen. Han dukket opp første gang i Narvik tilbake i 1979 som driver at Malmen restaurant. Og da han tok over som regiondirektør i NHO Reiseliv, kom han altså fra nettopp direktørstolen på Grand.

– Da jeg forlot Grand var det for å søke nye utfordringer, og nå da jeg skulle ut av jobben som regiondirektør, var jeg igjen på jakt etter nye utfordringer. Jeg har allerede en del styreverv tilknyttet Narvik, og jeg mener at den kompetansen jeg har opparbeidet meg gjennom årene kan brukes i flere slike verv.

– Jeg nevnte dette for Gunnar, og da kom et noe overraskende jobbtilbud, sier Solheim.

Han brukte litt tid til å tenke igjennom tilbudet før han takket ja.

Nå gleder sirkushesten seg til å komme inn i hotellmanesjen igjen.

– Først og fremst blir oppdraget å videreføre det Hilde har drevet på med, men jeg har selvfølgelig tanker både om hvordan Grand og Narvik som destinasjon kan utvikles videre, sier han.

Ja til hårete mål

De to viktigste stikkordene er samarbeid og å tenke stort.

– I jobben i NHO reiseliv har jeg i realiteten vært rådgiver for 450 bedrifter i hele Nord-Norge og Svalbard. Gjennom dette har jeg fått mye kunnskap.

– Og en ting er sikkert: Skal vi få flere besøkende til byen og skape vekst, må vi gjøre det gjennom samarbeid.

– Det er gjennom samarbeid man får til utvikling, og det kommer jeg til å være pådriver for.

Solheim peker på at Narvik har noen få, store arrangement gjennom året. Det er for eksempel Funn Cup og Vinterfestuka.

– Jeg mener Narvik bør ta mål av seg til å hver eneste måned ha et arrangement som er større enn det en enkelt aktør kan klare å håndtere selv. Noe vi må samarbeide om; det være seg idrettslag, destinasjonen, bedrifter og kommunen.

– Og vi kan gjerne tenke stort.

– Har man store og hårete nok mål, vil det alltid komme noe ut av det.

– Det er bare å se på arbeidet med å få VM i alpint til Narvik. Det er ikke sikkert at vi får det, men snart vil alle vite at vi jobber for å få det til. Og ender det opp med at vi «bare» får World Cup-renn, er jo det også noe, ikke sant?, sier han.

Solheim trekker frem at han er glad for å kunne jobbe i en bedrift som er hundre prosent lokalt eid.

– Vi markedsføres som Choice. Det er et franchiseengasjement, men vi er altså lokalt eid. Det betyr at verdiskapningen blir igjen her i byen sier han, og fremstår som stor Narvik-patriot.

– Jeg har leilighet i Tromsø, men huset på Framnes her i byen har jeg alltid hatt, og jeg har skattet til Narvik siden 1979. Det har vært viktig, sier han.

Geir Solheim er konstituert i jobben – på ubestemt tid.

Quality Hotel Grand Royal er eid med 98 prosent av Grand Royal Eiendom AS og 2 prosent av Kubera.

Eiendomsselskapet var inntil 2008 hundre prosent eid av familien Johannessen, inntil Kubera ved Kjell og Gunnar Skålvold kjøpte seg inn. Kubera økte eierandelen sin ytterligere i 2011, før de i 2016 fikk aksjemajoriteten i selskapet.