Dette ifølge Pål Sollie som eier Goldfish-selskapet og som er konstruktør av de hurtiggående båtene.

Han påpeker at han ikke har detaljkunnskaper om det som skjedde da fire personer ble kastet på sjøen, og en av dem omkom.

– Som å kjøre bil i over 300 km/t

Men Solli understreker at dette er ekstremfarkoster.

– Det er svært få båter av dem som lages som har topphastigheter over 50 knop.

– Denne kan kjøre i 80. Det er det nesten ingen andre som gjør. Det er som å kjøre en bil med over 700 hestekrefter og i mer enn 300 km/t, sammenligner han for å få folk flest til å forstå hvor spesielle disse farkostene er.

Politiet har så langt har konkludert med at årsaken var en bølge fra en forankjørende båt og opplyst at hastigheten skal ha vært 50 knop.

Les også:Politiet har frigitt navnet etter dødsulykken

– Mange faktorer

– Det er svært mange faktorer som virker inn når ulykker oppstår, fastslår Pål Sollie.

I tillegg til fart kommer blant annet faktorer som trimming – hvordan både drev og annet utstyr er justert for at den skal ligge rett i havet – båtens balansepunkt, og om gassen blir dratt av i forbindelse med sving eller ikke, ramser Sollie opp.

Han sammenligner det med å kjøre bil med bakhjulsdrift og stor motor.

– Da kan det for eksempel være nødvendig både å bremse og å gi gass for å komme seg gjennom en sving.

Les også:Båtmiljøet i Narvik preget av dødsulykken: – Det var et av våre medlemmer som omkom

Ønsker opplæring

Hans klare oppfatning er derfor at det er nødvendig med grundig opplæring for dem som kjører denne typen båter – også de som regner seg som erfarne båtfolk.

Les også:Sakte fart for regler om hurtiggående båter

– Men når fartøyene omsettes brukt, så har ikke vi liten mulighet til å påvirke, påpeker han.

Fra Samferdselsdepartementet er det også opplyst at det skal vurderes om det skal kreves spesiell opplæring av førerne av disse båtene.