Gå til sidens hovedinnhold

Varsler kjempebot etter skjult reklame

Forbrukertilsynet varsler saftig bot.

Landet rundt:

Nettavisen: I begynnelsen av mars 2020 oppfordret Sophie Elise Isachsen sine 400.000 Instagram-følgere til å følge en ny konto kalt «litt.sophie». Følgerne ble informert om at kontoen ville brukes til å dele innlegg om «bøkene jeg leser, sitater jeg liker, generelt ting som inspirerer meg og personlige tekster».

I et innlegg på den nye bokkontoen ble følgerne oppfordret til å ta en titt på lenken i kontobeskrivelsen, der noe «veldig spennende ventet». Her kunne forbrukerne legge igjen sin e-postadresse for å få tilgang til en nettside før alle andre, melder Forbrukertilsynet i en pressemelding.

Ny bokklubb

I juni lanserte Sophie Elise Isachsen og Strawberry Publishing en bokklubb med navn «litt Sophie». Instagram-kontoen «litt.sophie» ble samtidig omgjort til en offisiell konto for bokklubben. På samme tid fikk over 4000 personer tilsendt et nyhetsbrev som inneholdt reklame for den nye bokklubben.

Forbrukertilsynet mener at bokkontoen høyst sannsynlig har vært en del av markedsføringsstrategien til bokklubben fra første stund, men at dette ikke har vært tydelig for forbrukerne. Etter markedsføringsloven er det forbudt for næringsdrivende å gi inntrykk av at de ikke opptrer for formål som gjelder egen forretningsvirksomhet. Et selskap kan gjerne skape oppmerksomhet rundt en ny vare eller tjeneste uten å avsløre selve varen eller tjenesten umiddelbart, men forbrukerne skal likevel forstå at de står overfor reklame.

­­ – I stedet for å tydeliggjøre kontoens kommersielle formål, har forbrukerne blitt forledet til å tro at kontoen var noe personlig for Sophie Elise, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet.

Forbrukerne som la igjen sin e-postadresse etter å ha besøkt Isachsens nye konto fikk heller ingen informasjon om at registreringen innebar å motta markedsføring.

– Markedsføringsloven er klar på at næringsdrivende må ha et gyldig samtykke for å sende markedsføring per e-post. Det er helt sentralt for forbrukerne å få informasjon om at samtykket innebærer å motta markedsføring, sier Rønningen.

Frist 15. januar

Etter en grundig vurdering av saken har nå Forbrukertilsynet varslet vedtak om overtredelsesgebyr i størrelsesorden 300.000 kroner mot Strawberry Publishing AS og 200.000 kroner mot Sophie Elise AS. Selskapene har fått frist til 15. januar 2021 med å komme med sine kommentarer til varselet.

Til Dagbladet, som først omtalte saken, forteller administrerende direktør i Strawberry Publishing, Alexander Even Henriksen, at de har bedt advokat Jon Wessel-Aas om å foreta en vurdering av varselet, og svare på vegne av både forlaget og Isachsen innen fristen.

– Vi har helt nylig fått dette varselet. Saken reiser spørsmål om hva og fra hvilket tidspunkt noe regnes som markedsføring etter loven, i tilfeller der et kommersielt konsept utvikler seg med utgangspunkt i noens personlige profil i sosiale medier, skriver han i en tekstmelding til avisen.

Petter Stordalen er gründer og medeier i Strawberry Publishing. I november solgte han 70 prosent av konsernet.

Nettavisen har forsøkt å kontakte Isachsen, men foreløpig ikke fått svar. Vi oppdaterer saken når vi får det.

Kommentarer til denne saken