Hålogalandsveien kan bygges i 2021: – Vi jobber intensivt med konkurransegrunnlaget

Hålogalandsvegen går blant annet gjennom Gullesfjord-krysset der E10 møter rv. 85 til Sortland.

Hålogalandsvegen går blant annet gjennom Gullesfjord-krysset der E10 møter rv. 85 til Sortland. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Fremdriften av Hålogalandsveien går som planlagt. Ifølge Statens vegvesen kan prosjektet bli det største infrastrukturprosjekt noensinne i Nord-Norge.

DEL

Statens vegvesen kan lyse ut prosjektet når finansieringen er på plass. Det er satt av 8,7 milliarder kroner til prosjektet i Nasjonal transportplan (NTP). Det skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

– Vi jobber intensivt med konkurransegrunnlaget og kommer til å ha dette ferdig før vi tar juleferie. Vi kan lyse ut når vi får finansiering, men Stortinget bestemmer når dette kan skje, skriver Stein Johnny Johansen, avdelingsdirektør for prosjektavdelingen i Statens vegvesen Region nord i en pressemelding.

Prosjektet kan lyses ut tidlig i 2020, og bygging kan dermed starte første halvdel av 2021.

Johansen tror at alt ligger til rette for at flere selskaper kan samarbeide og bidra i byggingen av prosjektet.

– Her kan det jobbes hurtig og intensivt på mange steder samtidig uten at entreprenørene går i beina på hverandre og derfor er det absolutt muligheter for å kunne oppnå god fremdrift i dette prosjektet, sier Johansen.

Ifølge Johansen kan det at prosjektet strekker seg over lange avstander, gi noen fordeler.

– Her kan det jobbes hurtig og intensivt på mange steder samtidig uten at entreprenørene går i beina på hverandre og derfor er det absolutt muligheter for å kunne oppnå god fremdrift i dette prosjektet, sier Johansen.

I 2019/2020 vil det skje en del forberedende arbeid med konkurransegrunnlag og i forbindelse med kulturminneundersøkelser og flytting av kraftlinjer. Arbeid med å kjøpe grunn vil også pågå ut 2020–21.

Artikkeltags