Gå til sidens hovedinnhold

Dette er en trend som blir mer og mer populær

Artikkelen er over 3 år gammel

Aldri før har det blitt solgt så mange veteranbiler i Norge. Det er ikke lenger bare rikinger eller mekkeglade som samler på gamle biler.

– Interessen for veteranbiler er økende i Norge, også blant vanlige folk, sier generalsekretær Børre Skiaker i KNA, Kongelig Norsk Automobilklub.

Omsetningen av personbiler som er 30 år eller eldre har økt jevnt og trutt de siste 10 årene. I 2017 ble det omsatt 13.475 veteranbiler her til lands, mot 9.317 i 2005, viser statistikken over eierskifter og bruktimport fra Opplysningskontoret for veitrafikken (OFV).

Les også: 47.000 kjører uten forsikring

– Økt formidabelt

Det finnes cirka 200.000 registrerte veterankjøretøy i Norge. I tillegg kommer flere uregistrerte kjøretøy og mange entusiastkjøretøy av nyere årgang.

– Etterspørselen etter veteranbiler har økt formidabelt, og prisene på mange modeller har steget. I tillegg til entusiastene har vanlige folk fått opp øynene for veteranbiler. Kjøreglede, eierglede, kultur og sosialt samvær er noe av det som bidrar til den økte interessen, sier Skiaker til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Tidligere var den typiske bilentusiasten enten en rik mann med stor garasje eller en mekkeglad nerd med olje på hendene.

Saken fortsetter under bildet.

– Nå ser vi at helt vanlige folk, med familie og vanlig inntekt, skaffer seg en entusiastbil i tillegg til familiebilen. Mange ser også verdien i å bevare de historiske kjøretøyene og søker et sosialt miljø av folk med samme interesse, sier Skiaker.

Fikse selv

Narvikingen Håvard Kvernelv er en av mange veteranbilentusiaster rundt om i landet. Selv eier han to veteranbiler, en SAAB fra 1958 og en SAAB fra 1986. I tillegg har familien en Ferguson-traktor (en gråtass) fra 1955.

Noe av det som tiltrakk ham ved nettopp veteranbiler er muligheten for å fikse ting selv.

– Jeg er fascinert over hvordan gammeldags teknologi virker. Det er krevende å holde liv i en 1958-modell for eksempel, for det finnes ikke nyproduserte reservedeler. Men teknologien er ganske enkel, så man kan improvisere og skru litt selv.

– Det står i motsetning til moderne biler som krever både spesialkunnskap og spesialverktøy, sier veteranbilentusiasten.

 

Å kunne utveksle erfaringer, tips og triks er som en ekstra bonus.

– Det er noe helt eget når man er på treff i veteranbilsammenheng. Da kan man diskutere bilenes mange luner og problemer, man deler erfaringer og bygger nettverk, sier Kvernelv.

Nytt museum

Ved norsk vegmuseum på Lillehammer merker de økt interesse for historiske kjøretøy.

– Et økende antall publikummere på museet spør også etter gamle veterankjøretøy. Henvendelsene kommer over skranken, på mail og telefon. Det viser at bilentusiasmen er stigende i befolkningen, sier direktør Geir Atle Stormbringer ved Norsk vegmuseum.

I 2019 åpner Norsk kjøretøyhistorisk museum vegg i vegg med vegmuseet.

– Fram til nå har det ikke eksistert en nasjonal institusjon som ivaretar og formidler den rullende kulturarven. Nå har også departement og regjering blitt overbevist og gitt støtte til et nytt kjøretøymuseum. Vi skal vise et representativt utvalg av de bilene som har preget veiene våre, sier Stormbringer, initiativtaker til det nye museet.

Bilklubb

Mange med veteranbilinteresse er knyttet til en bilklubb. Selv om medlemstallene i kjøretøyklubbene er noenlunde stabile, tror de også at interessen for veteranbiler og entusiastkjøretøyer er økende.

– Mange av veteranbilentusiastene tiltrekkes av nostalgien og har en lengsel etter en annen tid da bilen hadde høyere status, sier generalsekretær Stein Christian Husby i LMK, Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber.

Kommer du med en fin gammel veteranbil, blir du sannsynligvis godt mottatt.

– Veterankjøretøyene har en sosial aksept på grunn av sin form og sjarm. De sprer glede når de kommer fram på merkedager som 17. mai og brylluper. Kjører du veteranbil kommer det garantert noen bort til deg og vil prate, sier Husby.

Egen klubb i Narvik

Også i Narvik finnes det mange som har veteranbil som en av sine fremste interesser. Den lokale klubben Narvik Automobilselskap har rundt 60 medlemmer, hvorav cirka halvparten er aktive.

En av de aktive er Håvard Kvernelv, som omtaler seg selv som en "late bloomer" når det kommer til veteranbil – han kom nemlig ganske sent inn i miljøet.

Ønsket om mer gjenbruk var noe av det som tiltrakk ham ved denne hobbyen.

– For min egen del var det en kombinasjon av at venner og kjente drev med det. Så har jeg også en hang for gjenbruk av ting, slik at det ikke bare kastes, forteller Kvernelv.

Utenfor Norge

I andre land har bilsamling en høyere status enn i Norge.

Mange tiltrekkes av nostalgien og har en lengsel etter en annen tid da bilen hadde høyere status.

Stein Christian Husby, generalsekretær i Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK)

 

– I land som har bilproduksjon er bilinteressen ofte stor. England, Italia og Tyskland er lett å se til, men også Sverige. Det kan se ut som den norske kulturen og holdningene til både veteranbiler og øvrige entusiastbiler er i endring, sier Skiaker.

Selv om få vil være uenig i at veteranbiler er kulturminner på linje med gamle hus og båter, er det lite statlig støtte å hente for de som vedlikeholder dem.

– Veteranbilentusiastene gjør samfunnet en tjeneste ved å betale og holde vedlike gamle gjenstander med kulturhistorisk verdi. Derfor burde de også kunne motta en betinget støtte for å gjøre denne jobben, mener Børre Skiaker i KNA. (ANB)

Kommentarer til denne saken