Vi må fortsette å løfte ambisjonene for lærerne og skolen

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Skolen blir ikke bedre for barna ved å fjerne krav til lærernes kompetanse. Alle elever skal møte en kvalifisert og faglig oppdatert lærer i klasserommet.

Mye har blitt bedre i norsk skole etter at Høyre kom i regjering. Elevene lærer mer, karakterene går opp, mobbingen går ned, fraværet i videregående skole har stupt med 27 prosent siden innføringen av fraværsgrensen, og rekordmange fullfører videregående skole. Dette har ikke kommet av seg selv. Det har kommet som et resultat av knallhard politisk prioritering av skolen, en langsiktig satsing på kunnskap og kvalitet, tidlig innsats for elevene, og investering i det aller viktigste i skolen, nemlig læreren.

Vi vet at en god lærer er den enkeltfaktoren som betyr mest for elevenes læring. Derfor satte Høyre i regjering i gang tidenes lærerløft for seks år siden. Vi innførte en femårig masterutdanning for lærere, og skjerpet opptakskravene for å komme inn på lærerutdanningene ved å stille krav om karakteren 4 i den enkleste matematikken fra videregående.

For å sikre at alle elever ikke bare møter kvalifiserte, men også faglig oppdaterte lærere, innførte vi kompetansekrav for lærere. Fra 2025 må alle som underviser i norsk, engelsk og matematikk ha tilstrekkelig faglig fordypning. 40 000 lærere har de siste årene fått tilbud om å gå tilbake til «skolebenken» og ta videreutdanning, og vi er imponert over hvor mange lærere som har tatt denne utfordringen. Det er også gledelig å høre at nesten alle lærere opplever at det har gjort dem til en bedre lærer.

Med Lærerløftet har regjeringen gitt lærerne et faglig løft og et statusløft. Nå er det flere kvalifiserte søkere til lærerutdanningen, og flere lærerstudenter består eksamen på lærerutdanningen. Til tross for den positive utviklingen, vil Arbeiderpartiet vrake firerkravet i matematikk og fjerne kravet om at alle barn skal møte lærere med fordypning i norsk, engelsk og matematikk. Dette er noe de tidligere var for. Mens Høyre har løftet ambisjonsnivået for skolen og for lærerne, er det rett og slett vanskelig å forstå hva og hvor Arbeiderpartiet vil i skolepolitikken.

Vi i Høyre vet hva og hvor vi vil. Vi er ikke fornøyde med at 1 av 4 elever dropper ut av videregående skole, og at det for store kvalitetsforskjeller mellom skolene. Disse utfordringene løser man ved å sette inn innsatsen tidlig i skoleløpet, ved å prioritere lesing, skriving og regning, og ved å stille krav til både elevene, lærerne og skolene.

Med Høyres politikk vil Emma, Muhammad og andre som kanskje strever på skolen, få den hjelpen de trenger, når de trenger den. De vil møte lærere som har faglig fordypning i fagene de underviser i, og gå på en skole som stiller krav om oppmøte og har forventninger til dem. Da er det mer sannsynlig at de vil fullføre og bestå videregående skole. Det betyr at de vil være bedre rustet til å møte videre utdanning, arbeidsliv og fremtiden med alle dens utfordringer. Det betyr mye for den enkelte og for samfunnet.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags