– I verste fall kan det føre til ulykker med alvorlig utfall

FOR LITEN KUNNSKAP: NAF har avdekket at mange bilister har for liten kunnskap om dekkene som sitter på bilen de kjører. Illustrasjonsfoto.

FOR LITEN KUNNSKAP: NAF har avdekket at mange bilister har for liten kunnskap om dekkene som sitter på bilen de kjører. Illustrasjonsfoto. Foto:

Den eneste kontakten bilen har med underlaget er via dekkene, men mange vet ikke noe om dem.

DEL

Norges Automobil-Forbund (NAF) uttrykker bekymring over nordmenns kjennskap til sine egne vinterdekk. Eller snarere manglende kjennskap. Organisasjonen har fått InFact til å gjennomføre en undersøkelse. Der kom det fram at 6,5 prosent ikke vet hvor gamle vinterdekk de kjører på. 8,2 prosent kjører på dekk som er over seks år gamle. Og 28 prosent har ikke sjekket mønsterdybden på dekkene i forkant vintersesongen vi nå er inne i.

– Det er bekymringsfullt at så mange svarer at de ikke vet hvor gamle dekkene er, eller oppgir å slurve med å sjekke mønsterdybde. I verste fall kan det føre til ulykker med alvorlig utfall, sier kommunikasjonssjef i NAF Camilla Ryste.

Nettopp dårlige dekk og hjul er hyppige årsaker til ulykker. Ifølge Statens vegvesen var feil på dekk/hjul medvirkende årsak til utfallet i 11 av 100 dødsulykker på norske veier i 2018.

Etter hvert som årene går blir gummien i dekkene hardere. Vinterdekk skal ha myk gummiblanding. Når gummien blir hardere blir egenskapene til dekkene dårligere, til tross for at mønsterdybden fortsatt kan være god.

NAFs kommunikasjonssjef minner om at dekkene er den eneste kontakten bilen har med bakken. Til enhver tid er kontaktflaten per dekk omtrent på størrelse med ei håndflate.

– Gode dekk er en billig livsforsikring, rett og slett, sier Ryste.

Artikkeltags