Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Der riktig utstyr er hele jobben

Annonse fra Nordnes Narvik

På Fagernes i Narvik er det en butikk kjent for sitt store vareutvalg, et godt serviceverksted og Josefine som titter frem mellom butikkens reoler.

Nordnes Narvik AS

Åpningstider butikk:

Mandag - fredag 07.00 - 17.00
Lørdag stengt.

Kontaktinfo:

Nordnes Narvik AS
Fagernesveien 132

Telefon 46 44 87 76
post@nordnes-as.no

I snart ti år har daglig leder Harry Nordnes, og resten av gjengen hos Nordnes Narvik AS, jobbet for å gjøre kundenes hverdag enklere. Kundene er både privatpersoner og fra bedriftsmarkedet.

– Vi betjener alle, sier Harry.

Fra maskinutleie til rengjøring av glassbord

Det er viden kjent at riktig utstyr er halve jobben. Når man da skal ta fatt på en ny jobb er det viktig å starte i riktig ende - hos Nordnes Narvik.

I store, røde lokaler, mellom Biltilsynet og Fagernes Trevare, holder Nordnes Narvik til. Her står de ansatte på for at kundene, både bedrifter og privatpersoner, får det de trenger til å utføre jobben.

- Det gjelder enten man trenger å kjøpe nytt utstyr, å leie maskiner, lift eller personell, eller har behov for reparasjon hos vårt serviceverksted, forteller Harry. 

I bygget hvor Nordnes Narvik holder til finner man både serviceverksted, butikk og utleieavdeling.

- Utleieavdelingen har alt fra småverksted, stillas, brakker, hjullastere osv. Vi kommer gjerne ut på befaring for å hjelpe våre kunder med valg av rett utstyr, forteller Harry.

Serviceverkstedet tar i mot både store og små reparasjoner, og servicemekanikeren reiser også ut til anlegg ved behov.

I butikken er utvalget enormt. Her er det ingen begrensninger for hvilken jobb som skal gjøres, om det er større arbeid for bedrifter eller mindre prosjekter hjemme.

- Jeg har et glassbord hjemme som var vanskelig å rengjøre, helt til jeg begynte å bruke et skum vi selger i butikken. Det både rengjør og desinfiserer, og har virkelig gjort denne jobben enklere, ler Elin Nordnes, som til daglig jobber i administrasjonen. 

Mer fokus på design

At det er godt humør i butikken er det ingen tvil om. En av humørsprederne er hunden Josefine som har spredt glede i butikken i seks år.

- Josefine bringer frem smil hos både oss og kundene våre. En kunde ble så glad at hun glemte helt hva hun skulle kjøpe, ler Harry.

Om vinteren er det noen spesifikke varer som det går mye av. 

Butikkmedarbeider Thomas Edvardsen forteller at mange er ute etter ny motorsag når veden skal sages og at det merkes så snart snøen melder sin ankomst.

- Snøen i oppkjørselen skal måkes, eller freses, vekk og da er folk ute etter snøskuffer og snøfresere, forteller han.

Hos Nordnes dekkes kundenes behov for arbeidsklær - fra topp til tå. I følge butikkmedarbeider Ida Sivertsen har det blitt større fokus på design og komfort ved arbeidsklær.

- Ulike behov krever ulike klær og sko, og vi har til og med tøffe arbeidsklær til barn, smiler Ida.

FooLab fotscanning og sålesystem

For å levere best mulig produkter, tilbyr Nordnes gratis fotscanning i butikken. Dette for å kartlegge hvilke sko og såler som bør benyttes for å bygge opp hver enkelts fot riktig i skoen.

Har du plager med slitasje og skader i rygg, knær eller ben, kan riktige såler være med på å redusere samt forebygge ytterligere belastningsskader og sykefravær.

Med andre ord, er du på utkikk etter bekledning eller sko, små skrumaskiner, utleiemaskiner eller lifter - Nordnes er plassen å besøke!

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet