Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

JKE Narvik:

Det handler om oppfølging og kommunikasjon

Annonse fra JKE Design Narvik

- Oppfølging av kundene er alfa og omega, forteller Marie Føre Lindorff, daglig leder ved JKE Design Narvik. Kjøkkenet er for mange selve hjertet i huset. Her samles familien og deler små og store hendelser fra dagen. For Marie er det derfor viktig at kjøkkenet skal være et rom hele familien trives i.  - En kjøpsprosess handler om rådgivning, oppfølging, tilstedeværelse og service i alle ledd, sier hun.

JKE Design Narvik

Adresse: Industriveien 16

Mail: mf@jke-narvik.no

Nettside: http://jke-design-no.designit.com/butikker/jke-design-i-narvik

Jke Design har et ambisiøst mål om å levere den beste løsning til kjøkken, bad og garderober, til de som forventer det lille ekstra.

Kreativitet og ansvarlighet er nøkkelord i bestrebelsen på å sikre den beste løsning.

Kom gjerne innom for en uforpliktende samtale, inspirasjon og gode råd.

Tekst og foto: Rune Dahl

Tidligere på 2000-tallet var Maries mann Anders selvstendig snekker i Danmark. Hennes hobby var da å innrede sommerhusene Anders bygde. Det var inngangen til at valget falt på kjøkkenbransjen.

- Jeg stod i et veiskille. Kunne ikke fortsette som sykepleier, og måtte finne på noe nytt. Da vi flyttet tilbake til Narvik, følte jeg at byen trengte flere valgmuligheter innenfor kjøkkenbransjen. Jeg kontaktet JKE Design og etter noen få måneder var jeg i gang. Først med butikk på Fagernesveien, forteller Marie. 

Lekkert utvalg

I 2015 flyttet JKE inn i nye lokaler i Industriveien 16. To etasjer på tilsammen nærmere 300 kvadratmeter, har blitt fylt med innredninger til både kjøkken og bad. 

I lokalene finner vi også garderobeløsninger og et lekkert utvalg av designmøbler, lamper, matter og diverse tilbehør til både kjøkken og bad. Det hele er nøye planlagt for at kunden skal føle seg hjemme i butikken.

- Jeg påstår at vi har det bredeste kjøkkensortimentet i byen med kjøkken for en hver smak og en hver pengebok. Solid dansk håndverk, italiensk inspirert, visuelle, funksjonelle, bunn solide og gjennomtenkte løsninger, forteller Marie.

Vi er ikke fornøyd før du er det!

For Marie er det viktigste i en handleopplevelse at kunden føler seg sett og hørt.

- Det er superviktig hvordan kundene føler seg tatt i mot her i butikken. Jeg stiller store krav til meg selv og mine ansatte. I prosessen blir mange spørsmål stilt. Gjennom dialog med kunden kommer vi frem til deres behov og ikke minst forventninger. Deretter kan jeg som fagperson komme med mine forslag på løsninger, forteller Marie.

- Det er viktig at det er kunden selv som tar valget, og ut fra mine faglige argumenter og erfaringer skal de kunne være sikre i sine beslutninger.

En av fordelene hos JKE er at du får kjøkkener i 2500 forskjellige fargekombinasjoner. Er det rom med spesielle utfordringer eller kunder med spesielle behov tilpasses innredningen deretter.

Vi jobber tett med kundene for å levere gode og gjennomtenkte løsninger, som skal være både funksjonelle og tiltalende for øyet, forteller hun.

Flere dropin-kunder

Flyttingen fra Fagernesveien og opp til de nye lokalene i Industriveien har vært utelukkende positive.

- Vi har merket at vi har fått flere dropin-kunder. Disse kommer først og fremst innom for å sjekke ut interiørsortimentet vårt. Vår intensjon er ikke å bli størst på pynteting, men ønsker å tilby våre kunder en tøff lampe, nye stoler til kjøkkenøya, et annerledes speil til badet eller gangen, ja kunne sette prikken over i-en på den nye innredninga.

- Vi opplever samtidig at flere og flere ønsker skreddersydde løsninger på designet, ikke bare til kjøkkenet, men blant annet også til gang, stue og soverom.

Bare fantasien setter grenser!

I prosessen med å kjøpe nytt kjøkken er det mange ting å tenke på. Hos Marie & co tilbyr de å være "tauholder" mellom de forskjellige leverandørene, så som elektrikere, rørleggere og snekkere.

- Dette er en gratis service vi ønsker å gi våre kunder, som en del av det å kjøpe kjøkken hos oss.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet