Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Fortell oss hva du ønsker deg, vi lover å si det videre!

Norges beste bryllupsliste

Annonse fra Til Bords

En av livets største begivenheter nærmer seg. Bryllupsdagen. Men hvordan skal lokalet dekoreres, når skal ønskelisten være ferdig og hva bør man egentlig ønske seg i bryllupsgave?

Tilbords Narvik

Adresse: Bolagsgata 1, Amfi Narvik
Telefon: 940 59 397
E-post: tilbords.narvik@tilbords.no

www.tilbords.no 

Bryllupsdagen er en dag og en opplevelse man vil huske med glede resten av livet. Å planlegge bryllup setter både tanker og følelser i sving hos alle involverte.

Listen som er gull verdt

Et av spørsmålene som ofte dukker opp under bryllupsplanleggingen er hva brudeparet bør ønske seg.

- Mange av parene som kommer til oss for å registrere bryllupsliste lurer på hva som er vanlig å ønske seg, forteller Hilde Johannessen, daglig leder ved Tilbords i Narvik.

- Dette varierer fra par til par, men det er vanlig å ønske seg noe man vil kunne ha glede av i mange, mange år, utdyper hun.

Det er vanlig å ønske seg noe man vil kunne ha glede av i mange, mange år

Tilbords har et bredt utvalg innen serviser, husholdningsartikler og interiørprodukter, enten man ønsker seg utstyr til bord og kjøkken, eller vakre og varige ting til hjemmet. 

Populære bryllupsgaver: Hilde forteller at varer fra merker som Le Creuset, Kähler, Sabor, Georg Jensen, Magnor, Royal Porcelain og Kai Shun er populære bryllupsgaver i Narvik.

En god bryllupsliste er gull verd. Listen gjør det enkelt for gjestene å gi brudeparet noe de virkelig ønsker seg, samtidig som den sparer paret for tid i etterkant til returnering av gaver.

- Dersom brudeparet ikke har registrert bryllupslister kan bryllupsgaven være en vanskelig oppgave for gjestene.

Tanken er å inspirere og gi gode råd, samt være til hjelp for brudeparet og andre involverte.

- Det som er så fint med Tilbords er at man kan bytte en gave kjøpt i Narvik på alle Tilbords butikker i hele Norge, og så får man god hjelp til å finne en passende bryllupsgave, smiler Hilde. 

Bryllupet starter i Narvik

Tilbords har utviklet en brosjyre som inneholder blant annet gavetips og tips og råd i forbindelse med den store dagen. «Bryllupet starter i Narvik» er en hjelpende hånd i en gøy, men ikke minst krevende, tid. Det er en bryllupsplanlegger - laget spesielt for Narvik.

Borddekking: Hos Tilbords finner du både inspirasjon og det du trenger til borddekkingen til den store dagen.

- Tanken er å inspirere og gi gode råd, samt være til hjelp for brudeparet og andre involverte.

Brosjyren inneholder en fyldig sjekkliste som gjør det enkelt å holde oversikt over hvilke oppgaver som gjøres i for- og etterkant av bryllupet.

- Siden dette er en lokal brosjyre får parene også gode tips til hvor de kan henvende seg for å få idéer, hjelp og utstyr til den store dagen.

I tillegg til bryllupsplanleggeren får brudepar som registrerer bryllupsliste hos Tilbords inspirasjonsboken «Til Bords - livets store anledninger».

Boka består blant annet av tips og råd til ulike anledninger, deriblant bryllupet.

- Boka inneholder blant annet gode tips til borddekorasjon, stilvalg og du finner en rekke gaveideer i ulike prisklasser - noe som kan være en god veiledning til egne gaveønsker.

Norges beste bryllupsliste

• Norges største bryllupsliste, tilgjengelig i alle Tilbords butikker og på tilbords.no.

• Gavekort på 500,- ved opprettelse av ønskeliste (på over 5000,-)

• Gavekort på 1500,- ved handel over 15 000,- på deres liste

• 10% kompletteringsrabatt på gjenværende varer på lista

• Nyhetsbrev med planleggingstips og bryllupsinspirasjon

• Inspirasjonsboken «Til Bords - livets store anledninger» til en verdi av 499,-

• Fornøyde gjester som vet hva brudeparet ønsker seg i gave, og får gaven pent pakket inn

• Alle par som oppretter liste er med i en månedlig trekning om en weekend på et valgfritt Choicehotell i Norden

Klikk her for å opprette din egen bryllupsliste.

Les brosjyren digitalt her - og kom innom Tilbords på Amfi Narvik for en hyggelig prat og få med deg bryllupsplanleggeren hjem! 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet