Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sunniva og Silje feirer Gulldager med ulike tilbud

- Se hva som er dagens tilbud

Annonse fra Kremmerhuset Narvik

Hos Kremmerhuset Narvik er Gulldager i full gang. Fredag får du - 25 % på valgfri vare - men tilbudet varer kun fredag!

Sunniva og Silje på Kremmerhuset på Amfi Narvik er strålende fornøyde med at det er Gulldager. 

Butikken stråler med pynt i gull og bugner av sommerfine nyheter.

Dagstilbud - vær rask ute

For å feire kjører butikken dagstilbud på populære ting & sånt.

Først ut er dagstilbud på - 30% på alle tepper og matter, som gjelder kun torsdag.

- Vi har så mye fint i butikken nå, så her gjelder det å være rask ute, smiler Silje.

Sunniva Kristoffersen og Silje Kristoffersen Sollie ved Kremmerhuset Narvik stråler av glede og byr på gode dagstilbud i butikken.

Flere gode tilbud til helga

Siden Kremmerhuset Narvik har dagstilbud under Gulldager, kan det lønne seg å være tidlig ute. Fredag og lørdag er det helt andre tilbud som står på planen.

- Fredag har vi - 25% på valgfri vare. Det er et tilbud som bruker å slå godt an.

Skal du kjøpe bilder og rammer kan det likevel lønne seg å vente en dag. Lørdagens tilbud er nemlig - 30% på alle bilder og rammer. 

Sommerklar butikk: Kremmerhuset Narvik har mange spennende nyheter inne. Fredag får du 25% avslag på valgfri vare og lørdag får du 30% avslag på alle bilder og rammer!

Velkommen til Kremmerhuset Narvik

Åpningstider: 10-20 (18)
Adresse: Bolagsgata 1, 8514 Narvik, 3. etasje.
Telefon: 918 22 807

www.kremmerhuset.no

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet