Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Et mesterverk på fire hjul

Annonse fra Narvik Motorsenter Caravan

I sine nye, flotte lokaler på Ankenes har Narvik Motorsenter gjort en ny satsing – en satsing som raskt skulle vise seg å bli en suksess.

Her finner du alt av fritidsprodukter innen MC, moped, båt, motor, snøscooter, ATV osv. Satser nå også på caravan/bobil.

- Dette er bobilen som har alt.

Det forteller Stian Os, daglig leder ved Narvik Motorsenter. 

For tiden opplever Os og resten gjengen på Narvik Motorsenter stor bobil-suksess med 2017-modellen Tourne.

Tourne er spesielt utviklet for det norske markedet og er en bybobil fullpakket med utstyr - fra fabrikk. 

Det er en splitter ny modell som gir deg muligheten til å sette kursen mot nye eventyr, enten du vet hvor veien skal gå, eller om du skal utforske nye steder, hvor spennende opplevelser venter rundt neste sving. 

Og det beste? For å sette deg bak rattet trenger du ikke annet enn vanlig førerkort (klasse B).

- Opplev hva vi snakker om

Skal man vise frem bobilen som har alt – ja, da må man jaggu gi alt også. Gjennom tett samarbeid mellom produsent, importør og forhandler kom et team nordover for å produsere en egen promo-film for dette mesterverket på fire hjul.

- Vi har ikke sett denne typen film laget tidligere her, så det er ekstra stas å være først med dette, smiler Stian Os.

- Det tok tre uker å produsere de tre minuttene du ser i filmen, og resultatet ble utrolig bra. Kanskje kjenner du igjen noen av stedene?

For å danne seg et riktig bilde av bobilen anbefales det at du ser den med egne øyner, og er du riktig heldig kan bobilen bli din for en helg.

- Kom innom hos oss på Ankenes og opplev hva vi snakker om!

Dette er bobilen som har alt

Skal leveres: Disse tre Tourne bybobilene, som kom inn like før helgen, er allerede solgt og flere er i bestilling.

Tourne Bybobil

Bybobilen er bygget og spesialisert for nordiske forhold, og har innovative løsninger, moderne webasto og klimaanlegg. Den er en utstyrsbombe hvor alt er originalt fra fabrikk, i tillegg har den høy finish på interiør og kan kjøres på vanlig B-sertifikat.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet