Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Vi har masse is som skal deles ut

Annonse fra Fremovers Barneløp

Også i år stiller Scandic Narvik opp under Fremovers barneløp - denne gangen med en kald fornøyelse til barna.

I samarbeid med Ragnars Care Foundation (RCF) arrangeres Fremovers barneløp hvert år. Under slagordet "Barn hjelper barn" løper store og små barn for å hjelpe barn i utsatte deler av verden til en bedre og tryggere fremtid.

Årets kanskje fineste og viktigste arrangement nærmer seg – Fremovers Barneløp. Med oss på laget har vi Scandic Narvik, som også i år skal dele ut is til barna som løper for Ragnars Care Foundation 2. september.

- Vi har masse is som skal deles ut, jubler hotelldirektør Terje Theodorsen og salgssjef Marlene Føre Frantzen i Scandic Narvik.

For anledningen flyttes isdisken ut og Scandic Narvik ser frem til god stemning og utdeling av is.

- Dette er et flott arrangement som går til en god sak. Ragnars Care Foundation er viktig for oss og vi samarbeider også gjennom det årlige trappeløpet som arrangeres hotellet som har blitt en tradisjon i byen, forteller Marlene.

Stiller opp: Terje Theodorsen og Marlene Føre Frantzen ser frem til årets barneløp som arrangeres første helga i september.

Hold av datoen og bli med på den store dagen for barna!

Barneløpet 2017

I år arrangeres Fremovers barneløp for 12. året på rad. 

Løype: Årets løp går fra Domuskrysset og ned til Det 4. hjørnet - hvor det blir aktiviteter både inne og ute.

Pris: Deltakeravgift er 100,00 kr som inkluderer T-skjorte, is, juice og fri inngang til aktivitetene etter løpet.

Inntektene fra barneløpet går uavkortet til RCF.

Påmelding: Registrering starter klokken 11 på Frydenlund og oppvarming til løpet starter kl 11.45.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet