Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

HRS stiller opp på barneløpet!

Annonse fra Fremovers Barneløp

Hålogaland Ressursselskap går inn som samarbeidspartner i Fremovers barneløp, og skal skape aktivitet for barna under og etter løpet.

I samarbeid med Ragnars Care Foundation (RCF) arrangeres Fremovers barneløp hvert år. Under slagordet "Barn hjelper barn" løper store og små barn for å hjelpe barn i utsatte deler av verden til en bedre og tryggere fremtid.

- Vi skal ha en liten stand på Parkhalltaket, arrangere konkurranser for barn og voksne, og skape god stemning. Konkurransene er selvfølgelig miljørelaterte, sier Marielle Eriksen, informasjonskonsulent på HRS.

HRS lover både quiz –og sorteringskonkurranse. Barn bruker å være flinkere å sortere enn voksne, så bedriften utfordrer også de voksne til å stille opp.

Det er første gang HRS er med som samarbeidspartner, men sannsynligvis ikke den siste.

- Barneløpet er et arrangement som gleder mange, og som enda flere har et nært forhold til. Ideen med at barn hjelper barn er flott, og vi støtter virkelig tiltaket og formålet, sier Eriksen.

Fremovers barneløp går av stabelen lørdag 2.september kl 12.00. Oppmøte kl 11 for registrering.

Fakta HRS

Interkommunalt selskap etablert i 1990, eid av 11 kommuner i nordre Nordland og Sør-Troms. Et konsern med tre datterselskap; HRS Husholdning, HRS Miljø og HRS Metallco. Administrasjon i Narvik, men kontor i Harstad og i Tromsø. Driver med renovasjon, prosessering og logistikk av avfall for private og næringsvirksomhet, jern og metaller.

Er også aktiv i mange prosjekter for å sette et miljøfokus på samfunnet vårt. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet