Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Vi gleder oss!

Annonse fra FremoverLab

Lørdag 1.september kl 12.00 går startskuddet for årets barneløp. Arrangørstaben er klare til å ta i mot hundrevis av glade, løpende barn. - Barneløpet er et av våre store, årlige høydepunkter. Dette gleder vi oss til, sier Christian s. Andersen, sjefredaktør i Fremover.

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Påmeldingen starter fra klokken 11.00 foran Overia på Frydenlundsbrua. Det er ingen aldersgrense, verken nedre eller øvre, men løpet er i all hovedsak for barnehage- og barneskolebarn (fra 0-12 år). Ellers er alle barn som ønsker å løpe hjertelig velkommen til å delta!

Totalt er det en stab på rundt 15 Fremoveransatte og andre frivillige som er i sving under arrangementet.

- Vi satser på lettskyet vær og gode temperaturer gir fine løpeforhold. Vi håper på minst 300 unger, sier Andersen.


Fakta:

I samarbeid med Ragnars Care Foundation (RCF) arrangeres Fremovers barneløp for 13. år på rad. Under slagordet "Barn hjelper barn" løper store og små barn for å hjelpe barn i utsatte deler av verden til en bedre og tryggere fremtid. 

Løype: Årets løp går fra Domuskrysset og ned til Det 4. hjørnet - hvor det blir aktiviteter både inne og ute. 

Pris: Deltakeravgift er 100,00 kr som inkluderer T-skjorte, is, juice og fri inngang til aktivitetene etter løpet. 

Inntektene fra barneløpet går uavkortet til RCF.

Påmelding: Registrering starter klokken 11 på Frydenlund og oppvarming til løpet starter kl 11.45.

Les om RCF her: http://www.ragnarscarefoundation.com/ 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet