Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Lover folkeliv i sentrum

Står sammen om nattåpent

Annonse fra FremoverLab

Et samlet næringsliv står bak årets Nattåpent som går av stabelen fredag 15.september. Det loves et yrende folkeliv, gode tilbud og en rekke aktiviteter i sentrum. #sterkeopplevelser

- Vi har et godt samhold og samarbeider godt. Det skal vi utnytte til det beste. Derfor har vi i år plan om å virkelig ta Nattåpent tilbake til gamle, gode høyder, forteller Christel Sundby i Schopping & Schnakking, foreningen for sentrumsbutikkene.

Det Sundby snakker varmt om er samarbeidet mellom butikkene i sentrum og byens kjøpesentre som i år skal være det beste på mange år.

- Vi har forberedt oss godt, og har tro på at vi klarer å gjennomføre et attraktivt og variert nattåpent-arrangement som vil trekke til seg både byens innbyggere og massevis av tilreisende, sier hun.

Sundby lover god, gammel markedsstemning i byens gater. 

Vin-tog

En av nyskapningene er at utelivsbransjen i Narvik slår seg sammen og arrangerer et såkalt vin-tog. Konseptet er at man møter opp på et utested, får utdelt et eget vinglass med logo og årstall på, og går gruppevis fra utested til utested. På hvert sted blir det vinsmaking og et lite foredrag om den enkelte vintypen. Det hele avsluttes ved at alle samles til en matbit og et nytt glass vin. Følgende utesteder er med: Linken Restaurant (Grand), Narvikguten Pub, Kafferiet, Tøtta Bar (Scandic), Enter Bar og Bar Astrup.

Spis for en hundrings

Enda en nyskapning fra serveringsbransjen. En rekke av byen spisesteder går sammen om prosjektet ”Spis for en hundrings”. Konseptet stammer vistnok opprinnelig fra Michelin-restaurantene i Frankrike. Det går ut på at deltakende restauranter og kafeer tilbyr en rett på menyen til kun 100 kroner. Nå er det altså ingen grunn til å sitte hjemme med tacoen. Ta med deg familie og venner, og gå ut og spis! 

Talenter 2017

En tredje nyskapning står gatelangsforeningen for: En talentshow på Festplassen som har fått navnet Talenter 2017.

- Her kan alle med et eller annet slags talent melde seg på, sier Trond Espen Robertson, pådriver for arrangementet.

Trespa får hjelp av en 10.klasse på Framnes Ungdomsskole til gjennomføringen. Elevene har valgfaget Sal og Scene og bruker arrangementet som nyttig læring.

- Vi har en øvre aldersgrense på 20 år og satser på å få med opp til 20 talenter. De kompetente dommerne kommer fra Musikk i Nordland.

Arrangementet starter fredag kl 17.00 og er planlagt å vare i rundt to timer.

- Hvis været slår seg helt vrang arrangerer vi i foajeen til Scandic. Ellers kjører vi som planlagt i Hajkjeften, sier Robertson.

Butikkene i sentrum

Sentrumsbutikkene satser på ekstra god markedsstemning. Det blir musikk, fakler, hesteridning og mange av butikkene vil ha små boder på fortauet.

- I tillegg vil vi kjøre på med massevis av gode tilbud inne i butikkene. Vi gleder oss virkelig til årets nattåpent, sier Christel Sundby.

The Fagerli Brothers

På Narvik Storsenter

The Fagerli Brothers dukker opp fredag kveld på Narvik Storsenter. Dette er to brødre fra Orkdal, Erlend (20) og Brynjar Fagerli (23), som er regjerende verdensmestre i fotballtriksing. Kort sagt betyr det at de gjør svært så spektakulære triks med lærkula. Se video av gutta her:

På taket i parkeringshuset skal Narvik Motorsenter ha utstilling av sine populære bybobiler. Ellers reklamerer senteret med gode tilbud og aktiviteter i og utenfor butikkene. 

Bybobiler fra Narvik Motorsenter

På Amfi Narvik

Tryllekunstneren Gunnar Aamot Hansen besøker Amfi Narvik under nattåpent. Her kan man forvente seg både magi og tankelesing. Ellers lokker senterleder Helge Edvardsen med både smaksprøver, togbanekonkurranse, turnshow, massasjedemo og gratis hårstyling i løpet av nattåpent. Masse spennende på Amfi altså.

Byens næringsliv ønsker velkommen! Foto: Rune Dahl
Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet