Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: Foto: Rune Dahl/FremoverLab)

Har skapt sin egen lille oase

Annonse fra FremoverLab

Julie Abrahamsen og Thomas Halland har skapt sin egen oase i den lille hagen på Øra. Hagestuen brukes året rundt, og gir skygge på varme soldager og ly på de kalde høstdagene.

Det er Thomas som har brukt snekkerferdighetene sine og satt opp hagestuen. Her får Julie brukt interiør –og designerevnene sine – og sluttresultatet har blitt nærmest magisk. I designet på hagestuen finner vi igjen rekkverket fra huset. Store vinduer gir lys inn i hagestuen, samtidig som det er godt innsyn fra huset de bor i. Helheten er forsterket ved at spilene på veggen er brukt i benken.

Varm kakao med marshmallows og nystekte vafler nytes i den friske høstlufta. (Foto: Rune Dahl/FremoverLab)
Den stilige bålpannen vil gi mange hyggekvelder ute, sommer som vinter. Når himmelen er stjerneklar kan familien på 4 studere nordlyset i stjernekikkerten sin. (Foto: Rune Dahl/FremoverLab)
Listverk i samme farge som veggen, skaper en illusjon av høyere vegg. Taket i naturtre mot den mørke veggen gjør at takhøyden føles større, i tillegg til at det tilfører varme i rommet. Lampen av trespiler er en flott detalj som sammen med treverket på bord og stoler skaper helhet. Veggen prydes av en stilig rekke med planter. Bordet er dekorert i høstens herlige farger i kombinasjon med grått, sort og hvit dekketøy. (Foto: Rune Dahl/FremoverLab)
Lerk- servicet, designet av Halvor Bakke, passer utmerket i dekking av høstbord. Ved å holde en nøytral og dempet palett på kuvertene kan senter av bordet bugne av friske høstfarger uten at det føles overpyntet. (Foto: Rune Dahl/FremoverLab)
Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet