Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: Foto: Rune Dahl)

Trendvarsel - tenk kontraster

Annonse fra Byggmakker Per Strand

Nå er det mørke og varme farger som dominerer kjøkkentrendene, sammen med grove tekstiler og varierte materialer.

– Blå og grønne nyanser med innslag av konjakk, rødt, oransje og gult er farger som blir mer og mer populære i norske hjem. Vi har blitt mer vågale – og det er en fryd å se, sier Lisbeth Bruksås. Marmor og varme metaller har dominert trendbildet en god stund og dette fortsetter å være populært. Messing og gull overtar plassen til kobber, mens både mørke og lyse tresorter er i vinden.

TIPS! «Å MIKSE MATERIALER PÅ KJØKKENET SKAPER ET MER LEVENDE MILJØ. BLAND HELTRE, STEIN, KOMPOSITT OG METALLER FOR EN PERSONLIG TOUCH.»

FLIS
Badet er stedet der du startet og slutter dagen. Stadig flere av oss vil ha et personlig bad som også kan fungere som et slags SPA-sted i hverdagen. Trendene går bort fra det strenge og kjølige minimalistiske til det mer varme, personlige og maksimalistiske. Det er mer å velge i enn noen gang når det kommer til fliser. Store fliser, kvadratiske, rektangulære, matte, blanke, fasetterte, møntrede, ensfargede….

Store fliser, marmor og naturnære toner står sterkt i trendbildet når det gjelder baderom. Vi ser også en utstrakt bruk av flis brukt som kontraster. Gjerne hvitt mot sort eller flere ulike størrelser og mønstre for å skape en spennende dynamikk i rommet, forteller Elin Reithe.

KOS MED PEIS
Vi nordmenn elsker peiskos, og mens det blir kaldere ute forbereder vi oss til en lang sesong innendørs. Kanskje det er på tide å oppgradere peisen i stua? Eller hva med en peis på kjøkkenet? Peisen er et naturlig samlingspunkt i hjemmet. Utover å gi varme er det viktig at den ser fresh og tidsriktig ut. For å se så mye av flammene som mulig har flere av våre leverandører peismodeller med innsyn fra flere sider. Husk at en peis installeres for mange år fremover i tid, så velg noe som passer både trendbildet, magefølelsen og din individuelle stil.

Vi ser at flere og flere velger ovner som kan bygges inn i mur eller kommer i ferdig betonginnramming. Hvitt er en farge som virkelig kommer, forteller Elin Reithe. 

BYGGMAKKER er en av Norges ledende byggevarekjeder. Vi har 82 utsalgssteder over hele landet og selger til både forbrukermarkedet og proffmarkedet. Vi omsetter for ca. 6 milliarder kroner. Byggmakker er eid av finske Kesko som er Nordens ledende byggevarekonsern.

Som Norges ledende byggevarekjede skal vi bygge landet på en bærekraftig måte.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet