Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tenk helhet

Annonse fra JKE Design Narvik

Da ekteparet Lisa og Lars Aas Lahti flyttet fra Nøtterøy til Bjerkvik, bestemte de seg tidlig for å bygge hus i hjembygda. De ønsket å knytte til seg samarbeidspartnere allerede i planleggingsfasen for å sikre et best mulig resultat, Noe som har resultert i et samarbeid over flere år.

Kjøkkenet er et naturlig samlingspunkt for familien i alle anledninger, enten det er hverdagsmiddag, vennebesøk eller store middagsselskaper. Familien ønsket at resten av huset skulle planlegges rundt kjøkkenet, som skulle bli selve «hjertet» i hjemmet.

Etter å ha gått noen runder med forskjellige leverandører, falt valget på JKE Design Narvik as. - ”Noe vi ikke angrer på”, sier Lisa Aas Lahti. ”Vi avdekket tidlig at de hadde et svært godt produktsortiment, og  opplevde jentene som veldig behagelige og hjelpsomme, så da var det en enkel beslutning.”

Når man er fornøyd med servicen, og produktutvalget er så bra at man får det slik man ønsker, er det veldig godt og lettvint for oss og bare ha èn leverandør å forholde oss til i planleggingen av så mange innredninger”, avslutter Lisa. De har fått levert kjøkken, bad, vaskerom, walk-in og 2 skyvedørsgarderober fra JKE Design.

-”Slike prosjekter er det utrolig morsomt for oss å jobbe med”, sier Marie Føre Lindorff, daglig leder hos jke Design Narvik as. ”Det er veldig lurt å oppsøke oss tidlig i planleggingsfasen, særlig når man skal bygge nytt. Det handler om at vi kan finne den beste løsningen før røropplegget og el-planen fastsettes. I tillegg gjør det at vi som leverandør kan bidra til en rød tråd gjennom huset, og skape helhet. 

Det er utrolig motiverende når kunden velger oss som en totalleverandør”, avslutter føre Lindorff, og legger til at de også kan lage alt fra tv-reoler og bokhyller til kontorløsninger med produktene sine.

JKE Design Narvik AS, har et ambisiøst mål om å levere den beste løsning til kjøkken, bad og garderober, til de som forventer det lille ekstra.Kreativitet og ansvarlighet er nøkkelord i bestrebelsen på å sikre den beste løsning.

Kom gjerne innom for en uforpliktende samtale, inspirasjon og gode råd.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet