Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: Rune Dahl)

Valgte bad med 10 års tetthetsgaranti

Bademiljø ble løsningen

Annonse fra Bademiljø - Narvik VVS Service AS

Da Frode Kristoffersen og Janne martinussen skulle bygge nytt bad ble bademiljø løsningen. – Det å bygge et nytt bad er en stor investering. Da er det trygt å vite at Bademiljø, som de eneste i Norge, tilbyr deg garanti for at det nye badet ditt holder tett i 10 år, forteller Kristoffersen.

Bademiljø Narvik (Narvik VVS Service AS) er stolt av å kunne tilby markedets beste garantiordning på bad. I tillegg har butkken i Fagernesveien 56 i Narvik, et bredt utvalg av det som "alle trenger" til badet sitt. (Foto: Rune Dahl)

Så fornøyde er paret at de nå også har leid inn Vegard Simonsen og Bademiljø til hele baderomsleveransen til Kristoffersens nybygde hytte på Liland.

– Dokumentet som bekrefter at badet er bygget med 10 års garanti er å betrakte som et verdipapir, for det øker faktisk verdien på boligen, forteller Vegard Simonsen, daglig leder ved Bademiljø i Narvik. Bademiljø har forberedt seg godt for å kunne gi 10 års garanti på tett bad. For dette er en ekte garantiordning som gir deg rettigheter langt utover den lovbestemte reklamasjonsretten på 5 år. Garantien gjelder for konstruksjon og oppbygging av vegger og gulv. Skulle det mot formodning oppstå lekkasjer i løpet av 10 år, utbedres disse – og eventuelle fuktskader – uten kostnad for deg innenfor garantiavtalen. – Du betaler ingenting ekstra for denne tryggheten. 

Når du innhenter tilbud fra flere leverandører, skal du derfor alltid være bevisst på hva som loves levert i forhold til arbeidets omfang, kvalitet og pris. 

Ved bygging av bad og våtrom er det viktig å vite at grunnarbeidet kan representere nærmere 70% av totalkostnaden. Dette arbeidet er ofte ikke synlig når rommet står ferdig, men er helt avgjørende for tettheten i rommet, sier Simonsen. 

For at Bademiljø skal kunne garantere at badet ditt holder tett i 10 år, må de selvfølgelig bygge rommet fra bunnen av.

Bademiljø - Narvik vvs service as ble etablert i 2008 og driver i hovedsak med serviceoppdrag og bygging av komplette bad/ våtrom. I 2015 ble vi med i bademiljø kjeden

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet