Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: FremoverLab)

Harmonie på fabrikken

Annonse fra Fagernes Trevare as

Det er harmoni på Fagernes Trevarefabrikk. Dører, vinduer og garasjeporter fra den norske leverandøren Harmonie går som varmt hvetebrød.

– Filosofien til Harmonie passer oss godt. Kvalitetsprodukter, gunstige priser, hurtige leveranser, stort lager i Norge og seriøs kundebehandling, forteller Rolf M. Foshaug, daglig leder ved Fagernes Trevarefabrikk.

Siden oppstarten i 1929 så har butikken på Fagernes alltid vært en spesialbutikk uten kjedetilknytning – med hovedvekt på salg av dører, vinduer, kjøkken, garderobe og parkett.

– Dette har vært vår styrke i 88 år. Vi har valgt å satse på produkter som vi kan ut og inn – og det gjør oss konkurransedyktige i lokal sammenheng. Kundene som først handler hos oss kommer ofte tilbake neste gang de trenger noe. Vi ser ofte at eldre kunder som i en årrekke har handlet hos oss tar med seg barn eller barnebarn til oss for å få dem til å handle hos oss når de har kjøpt seg hus eller leilighet. Det forteller oss at vi har gjort noe rett. Harmonie er norskeid og har lager i Norge. Det forenkler prosessen ved spesielt skader, manko eller reklamasjon.

I dag er det tredje generasjon med John Richard Foshaug og Rolf Martin Foshaug som står bak driften, mens Richard Foshaug på 86 år fortsatt er innom å ser til at alt står bra til. Fagernes Trevarefabrikk ble etablert av Kristian Foshaug i 1929. 

Daglig leder og hovedaksjonær Rolf Martin Foshaug har nå jobbet i 43 år i firmaet.

– For snart tre år siden solgte vi bygget vårt til Blikkenslagermester Jon M Føre som har bygget om og modernisert det som tidligere var produksjonslokalene våre. De har fått seg et flott verksted der, mens vi leier tilbake de lokalene vi bruker nå. Vi har et utmerket samarbeid med Føre. Det trekker flere kunder til bygget, ofte ser vi for eksempel håndverkere som parkerer utenfor og kommer innom begge bedriftene, forteller Foshaug.

Bedriftens hovedsamarbeidspartnere gjennom mange år har vært Norgesvinduet på Trofors med vinduer og balkongdører, Nova Interiør i Tromsø på kjøkken og garderobe, Harmonie på dører, garasjeporter og vinduer, Elfa Norge med skyvedørsgarderober og innredning - og Kährs Norge som leverer svenskprodusert kvalitetsparkett.

For inspirasjon http://harmonie.no/

Ønsker du mer informasjon om våre dører, vinduer og garasjeporter, finner du våre kataloger her:

- Dørkatalogen

- Vinduskatalogen

- Garasjeportkatalogen

Ytterdør med sidefelt fra Harmonie. (Foto: http://harmonie.no/)
Vinduer fra Harmonie. (Foto: http://harmonie.no/)
Garasjeporter fra Harmonie. (Foto: http://harmonie.no/)
Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet