Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Proff keramiker jubilerer i år

Annonse fra Proffkeramikeren as

Det startet i det små i 2007, med små oppdrag fra små kunder. Nå feirer Proffkeramikeren as 10 år, og stadig flere bedrifter har fått opp øynene for Proffkeramikeren – og oppdragene blir bare større og større.

Søren-Widar Sogge og hans firma Proffkeramikeren AS har siden oppstarten i 2007 hatt en jevn økning i antall byggeoppdrag. Fra å starte helt i det små, har bedriften nå flere og større kunder, noe de trives godt med.

– Da vi startet opp jobbet vi hovedsakelig med privatkunder og renoverte blant annet private baderom. Nå jobber vi også med bedrifter og langt større oppdrag, som for eksempel flyplasser, næringsbygg og større installasjoner, forteller Søren-Widar. 

Men fortsatt er privatmarkedet særdeles viktig for oss. 

Der kan vi virkelig vise oss frem, med detaljer og solid håndverksarbeid. Med vår erfaring og dyktige håndverkere, kan vi levere kvalitet i alle ledd.

For Søren-Widar og gjengen er godt samarbeid i alle ledd hovedfokus. Over tiden har bedriften fått en god portefølje med fornøyde kunder, og hvorfor er ikke Søren-Widar i tvil om. Man må levere varene, og ha stor fleksibilitet med å reise over hele landsdelen.

– Et godt samarbeid mellom leverandører og arbeidsgrupper er viktig for å få det til. Et godt samarbeid medfører et godt resultat som igjen resulterer i glade og fornøyde kunder som kommer tilbake, smiler han.

Proffkeramikeren leverer et sikkert håndlag med keramiske fliser og fugemasse, og skaper ønsket «finish» på baderommet. – Vi prosjektstyrer og kvalitetssikrer oppdrag, og gir kundene våre trygghet for høy faglig kompetanse. Alt arbeid vi utfører er i henhold til Byggebransjens Våtromsnorm (BVN).

Proffkeramikeren AS prosjektstyrer og kvalitetssikrer oppdragene slik at kunden oppnår trygghet for høy faglig kompetanse i henhold til fastsatte normer.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet