Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Velkommen inn

Annonse fra FremoverLab

Nå er det bare minner av sommer igjen. Kanskje står det noen hardføre sommerblomster i pottene rundt omkring som synger på siste vers, og muligens noen forvirrede blåklokker som har tittet opp i høstsola i god tro om at det er vår igjen.

Høsten har tatt et godt grep med kjølig vær, nattefrost og fantastiske farger. Og neste skritt er kong Vinter. Er inngangspartiet ditt klart for kulda og mørketida?

Forberedelser. Inngangspartiet ditt er det første som møter deg når du kommer hjem, og det som ønsker gjestene dine velkommen.Det skal ikke mye til for å klargjøre inngangspartiet slik at det holder seg fint utover senhøsten og vinteren.

Start med å fjerne slitne sommerblomster fra pottene dine, luk vekk det som er dødt og klipp ned det som trengs. Rak vekk løv og rydd bort hagemøbler og det som ikke skal står fremme gjennom vinteren. Sjekk at utebelysningen din er intakt og at du har nok sand til å strø med når isen legger seg.

Bruk vintergrønt. Lyngplanter er hardføre, tilfører flotte farger i pottene og ser fine ut selv om de tørker litt ut. Du bevarer dog fargen mye bedre om de får vann jevnlig frem til de fryser. Vintergrønne vekster er lurt å ha i krukkene dine. De gjør seg godt gjennom hele vinteren og gir litt farge når bakken blir hvit.

Opplysningskontoret for blomster og planter har flere forslag til planter som er hardføre og som tåler de sykende temperaturene utover høsten:

Røsslyng (Calluna), Erica og bærlyng fås i dekorative rosa- og lilla nyanser. Hebe er en ettårig plante med blomster og blader i ulike fargenyanser, den holder seg frem til frosten kommer. Krysanthemum klarer seg godt utover høsten. Det samme gjør høstasters. Sølvblad og eføy er flotte i pottene sammen med andre blomster.

Alunrot har blader i vakre farger, den får små blomster som holder utover høsten. Stemor er også en fin høstblomst, den tåler frost og frisker opp med sine fargevarianter. Pyntekål er fin i samplantinger i bed og krukker. •

Interiørdesignerens tips

Ut over det å holde det ryddig og bruke hardføre planter i krukkene dine, er det flere andre grep man kan ta for å gjøre inngangspartiet ditt innbydende.

• Bruk riktig uteblysning, både når det gjelder det praktiske og det estetiske

• Dekorer veggen din, med for eksempel vegghengte potter, trollhadsel el.l.

• Forny husnr.- skiltet dersom det er gammelt og slitent. Det er mye fint å velge i nå i ulike størrelser og overflater

• Har du en kost som må stå der, mal den gjerne og heng den opp på veggen med et feste

• Bruk frostsikre blomsterpotter i ulike større ser for å skape dynamikk i uttrykket.

• Husk at greiner, mose og lyng fra naturen også gjør seg godt i potter og vaser ute.

• En fin dørmatte for utebruk er praktisk å ha hele året. Men velg noe som ikke blir glatt når frosten kommer.

• En benk eller stol utenfor døra er veldig hyggelig.

• Lykter gir det lille ekstra på mørke kvelder. Elektriske kubbelys med timing er supert å bruke til dette.

• Sjekk at ringeapparatet ditt fungerer og ha gjerne et hyggelig dørskilt.

• Tørk over ytterdøren, og sidevinduer, og smør pakninger som evt har begynt å knirke.

Tekst: Cathrine Pettersen

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet