Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: Foto: Rune Dahl)

Do It Yourself: SENGEGAVL

Annonse fra FremoverLab

Men noen ganger er det litt moro å lage ting selv. Å skape noe eget, noe unikt. Slik laget interiørkonsulent Cathrine Pettersen sin egen spesielle sengegavl. #DIY

Sengegavler lages av alt fra polstrede plater til treplanker eller med spiler. Men man kan fint lage det av andre ting også, som for eksempel 3D plater. Wall- art plater kan brukes på veldig mange måter. Illusjonen av at noe kommer ut av veggen er veldig stilig. Hvis du ønsker belysning rundt gavlen kan man feste en LE D- lyslist langs lektene. En innramming med lister rundt selve gavlen vil gi et mer markant skille mellom vegg og gavl. Lykke til!

Slik gjør du:

1. Beregn hvor mange 3D- plater du trenger med tanke på ønsket total høyde og bredde.

2. Skru lekter på veggen for å holde treplatene stødige.

3. Monter fast treplater i riktig høyde/bredde oppå lektene. La de gjerne stikke 5 cm forbi lektene.

4. Lim fast wallart- platene. Det følger med flisekryss som brukes til å få riktig avstand mellom platene. Bruk hurtigtørkende lim.

5. Fug med elastisk akryl i skjøtene.

6. Mal platene med grunning. Deretter i ønsket farge. Det bør brukes en kombinasjon av minirulle og pensel, avhengig av mønsteret på platene, for best resultat.

7. Avslutt med et strøk matt lakk for å sikre best vedvarende resultat.

Slik ble sengegavelen bygget:

Bakveggen er malt i Dempet sort, Lady Pure color. Lekter plasseres sentrert på veggen ut i fra hvor sengen skal stå. Treplatene kappes til i ønsket lengde/høyde og skrus på med 5 cm overheng fra lekten hele veien. Begynn i hver ende med limingen for å sikre at det blir ca lik fugestørrelse.

Når alt er på plass, tilpasset høyden og bredden på sengen, kan den resterende biten av treplaten males i lik farge som wall-artplatene (er ikke nødvendig utenom det som evt stikker utenfor sengen). Liten rulle gir et penere resultat enn kun bruk av pensel. 

Det ferdige resultatet i kombinasjon av tak malt i Dempet sort, og sidevegger malt i Organic Green fra Jotuns nye fargekart. Led- lys langs lektene gir en gøyal effekt. Disse kan fåes med fjernkontroll, fargevalg og med demping.

Nattbordene tar opp mønsteret fra 3D platene.

Oppredd seng og bruk av mye puter gir en hotellfølelse.

Tekst og foto: Cathrine Pettersen

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet