Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

(Foto: Rune Dahl)

Os-Expressene AS har flyttet 300 meter

Investerer for fremtiden

Annonse fra Os-Expressene AS

Narvikbedriften Os-Expressene AS ser fremover, og har nylig flyttet inn i nye, større og mer hensiktsmessige lokaler. Fra de gamle lokalene på Fagernes, går veien nå bare noen hundre meter lenger utover på Fagernesterminalen. Nærmere bestemt Skarvenesveien 8, der Posten/Bring holdt til tidligere.

Os-Expressene AS er en veletablert bedrift som har historie helt tilbake fra 1979. I begynnelsen var de kun 2 sjåfører som distribuerte aviser. Nå er det ca 50 engasjerte av bedriften, som har 28 biler egne og 7 innleide biler i drift. Bilparken består av alt fra små varebiler til vogntog.

- Vi har nå investert for fremtiden, sier arbeidende styreleder Ivar Os. I tritt med vår positive utvikling, ble de gamle lokalene for umoderne. Nå har vi fått store og moderne lokaler, med god plass til å ta godt i mot både eksisterende og nye kunder i fremtiden. 

- Ikke minst så har vi nå fått et større og hypermoderne kjøl- og fryselager samt terminaldrift som er tilpasset nye og krevende krav som stilles til oss som transportør. Her er både temperatur og driftskontroll nøye kontrollert og overvåket, forteller daglig leder Per-Helge Aspenes.

Nye og større lokaler ønsker eksisterende og nye kunder velkommen. Fra venstre nytilsatt daglig leder Per-Helge Aspenes, arbeidende styreleder Ivar og medeier Stian Os. (Foto: Rune Dahl)

Når hele verden
Os-Expressene AS har daglige ruter fra Bodø i sør til Alta i nord, som inkluderer Lofoten og Vesterålen. I tillegg kan de ved hjelp av sine samarbeidspartnere bistå med fraktoppdrag stort sett til hele verden. - Vi frakter hva som helst, sier Ivar Os. Er det en kunde som trenger å få et bildekk fra Narvik til Alta, eller et flyttelass fra Alta til Trondheim. Da er det bare å kontakte oss. 

Express over natt
Sammen med sine samarbeidspartnere har Os-Expressene AS etablert "Express over natt". Dette gjelder områdene: Narvik-Harstad-Bodø-Lofoten-Vesterålen-Troms innland-Finnsnes og Tromsø. Mindre sendinger kan leveres innen 22.00 på kvelden på de respektive steder, og være fremme på et av mottaksstedene innen 08.00 neste morgen. Rutene går også lørdag og søndag. Unntaket er fra Bodø, hvor Narvik leveres på ettermiddagen og øvrige destinasjoner dagen etter.

Utgående distribusjon
For utenom aviser i deler av Nord-Norge, så distribueres bl.a dagligvarer, bakerivarer, flyfrakt, ettersendt bagasje, bildeler fra fly og Meca, elektrisk materiell og rørdeler. 
Fra egen terminal bl.a dagligvarer, maling, DHL, PostNord og Nor-Lines.

Leverer gass til bedrifter
Os-Expressene AS har nå også overtatt lager og distribusjon av gass fra Yara Praxair. – Det betyr at alle næringslivskunder nå kan henvende seg til oss for å få de fleste typer gass. Og vi kjører gjerne ut gassen til både nær og fjern, avslutter Per-Helge Aspenes.

Espen Sørensen har full kontroll på gassleveransene fra Yara Praxair og Os Expressene AS. (Foto: Rune Dahl)

Os-Expressene AS ble etablert i 1979 av Ivar Os og hans visjoner. En egen transportbedrift som setter kundens ønsker og behov på dagsorden. Vi startet opp med 2 mann som distribuerte aviser. Bedriften har vokst jevnt og trutt i årenes løp, og engasjerer i dag 50 personer og 35 biler.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet