Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ingen jobb for liten - Ingen jobb for stor

Annonse fra Narvik Maskin & Liftutleie as

For de ansatte i Narvik Maskin & Liftutleie er det hektisk for tiden. Daglig kommer det henvendelser fra både eksisterende og nye kunder om utfordringer som de trenger hjelp til. - Vi kaller oss gjerne problemløsere, sier Andreas Gaarden med et smil om munnen.

Andreas er èn av tre fast ansatte i bedriften, som har som hovedgeskjeft å leie ut maskiner og utstyr til bedrifter og privatpersoner. Og spennvidden er meget stor. Store arbeider og leveranser i forbindelse med oppføring av Hålogalandsbrua er hittil den største leveransen som bedriften har hatt. I porteføljen finner man alt fra små boremaskiner, belysning, byggvarmere og opp til store lifter, minidumpere og gravere.

- Her kan våre kunder leie enten bare utstyret, eller de kan leie oss til å gjøre jobben for dem.

Nytt i bedriften er utleie av stillaser til alle formål. – Et stillas gjør alle typer arbeid på for eksempel fasader, husvegger eller lignende mye enklere enn å klyve opp og ned av en stige. – Det er bare å kontakte oss for et godt tilbud. – Vi kommer gjerne å monterer det opp for våre kunder, sier Andreas.

Og nedslagsfeltet for Narvik Maskin & Liftutleie ser bare ut til å øke.

- Vi har 10-12 lifter i Lofoten, og en god del utstyr i Bardu-området, sier Ottar Klingan som er daglig leder i selskapet.

- Så uansett hvor i regionen man trenger oss, så stiller vi opp, avslutter Andreas Gaarden.

- Vi kaller oss gjerne problemløsere!

Andreas Gaarden

Narvik Maskin & Liftutleie leier ut maskiner og utstyr til bedrifter og privatpersoner. Andreas Gaarden har hatt mange oppdrag i forbindelse med byggingen av den nye Hålogalandsbrua i Narvik. (Foto: Atle Kristensen)

Narvik Maskin & Liftutleie as, driver med utleie av maskiner og utstyr til byggebransjen og private. I vårt sortiment finner du alt fra små boremaskiner til store hjullastere og gravere.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet