Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Barnas halloween

Annonse fra FremoverLab

Halloween er en amerikansk tradisjon som er elsket og hatet her til lands. Men en ting er sikkert, den har kommet for å bli. Har du barn så vet du, eller vil snart oppdage, at Halloween er noe de er opptatte av. Det snakkes om i barnehage og på skoler og de ser effekter i butikkene rundt seg.

Tekst og foto: Cathrine S. Pettersen

Her er noen tips til hvordan du kan lage en fin Halloween hjemme sammen med barna uten at det trenger å være skummelt for de minste:

1. Bruk mattusj og tegn ansikter på klementiner slik at de ser ut som gresskar, og på bananer slik at de ser ut som spøkelser.

2. Pakk inn vanlige kjærlighet på pinner med hvitt silkepapir og tegn på ansikter, så har du spøkelsesklubber.

3. Kjøp grønn saft, og lag «heksebrygg».

4. La barna male engangstallerkener oransje, og klipp ut siluetter av for eksempel katt, flaggermus eller heks i sort papp og lim på tallerkenen. Kan brukes til å dekorere både vinduer og vegger.

5. Bruk tomme syltetøyglass og surr inn med bandasje/støtteteip, og tegn på ansikter. Sett oppi telys og du har noen lysende mumier på bordet.

6. Kjøp hvite enganskopper og la barna tegne på ansikter med sort tusj. Stable de opp i en pyramide, og la barna trille en tennisball mot dem, og du har spøkelsesbowling.

7. Klipp ut 3 store hull over hverandre i en stor pappeske. Kle den med en sort søppelsekk eller mal den sort. Klipp så ut 3 gresskarhoder i oransje papp med munnen åpen i ca samme størrelse som hullene på pappesken. Lim disse på pappesken slik at hullene passer. Her skal barna kaste liten ball inn i munnen på gresskarene. Fint om hullene har ulik størrelse for å få flere vanskelighetsgrader.

8. Pakk litt smågodt inn i oransje silkepapir og bind endene sammen med en tråd på toppen. Ta på litt lim og snurr litt grønt silkepapir rundt. Fine små gresskarporsjoner med godteri til barna.

9. Tomme babyjuiceglass kan brukes til så mye. For eksempel lag etiketter til dem og kjøp matchende sugerør. Stas for barna å drikke av.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet