Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fargevalget ditt

Annonse fra FremoverLab

Når man skal velge en ny farge til et rom, er det naturlig å gå for det som appelerer mest til en. Men visste du at farger påvirker oss både fysisk og psykisk? Her skal du få noen tips som kanskje kan gjøre valget ditt enklere.

Tekst: Cathrine Pettersen

Siden tidenes morgen har vi reagert ut i fra døgnrytmens farger. Blå er nattens farge og har betydd søvn. Kveldsskumringen var et signal om at det var tid for å sove og pulsen sank. Den gule fargen, som kjennetegner lys, liv og vekst var signalet for å våkne og gjøre aktiviteter.

Fargeegenskaper:
Vi har også lett for å kategorisere farger som varme og kalde. Varme farger er de gule, oransje og røde fargene, som er hentet fra ild og sol. Blå og blågrønne farger forbinder vi med is, snø og vann og betegnes som kalde. 

Også har vi hele spekteret i mellom
Et eksempel på en kode kan være Y50R. Det betyr at fargen inneholder 50% gult og 50% rødt. Dersom koden er Y70R betyr det at fargen inneholder 30% gult og 70% rødt. Tallet indikerer altså prosenten av bokstaven som kommer etter. I NCS systemet bruker vi også to tallkombinasjoner for å få en eksakt farge. De to første tallene viser innhold av svarthet og de to siste viser mengde av fargestyrke (kulørthet).

En farge som har betegnelsen 1080 forteller at fargen har 10% svarthet og 80% fargestyrke. Til sammen blir det 90% og det betyr at det er 10% hvithet i fargen. Slår vi alt dette sammen har vi en NCS- kode som heter 1080-Y70R. Det er en klar dyp, svakt gulaktig rødfarge. Dersom fargen er helt grå, uten tilsetting av kulører, angis det med 00. Slik at for eksempel kode 3000 betyr 30% svarthet, 00% fargestyrke, og 70% hvithet.

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet