Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Litt av en Agenda!

Annonse fra Agenda

Mangfoldet i Agenda er mye større enn det folk flest kjenner til. Bruktikken og cateringdelen er kanskje kjent, men viste du at vi har kafé på havna, driver med vedsalg, har vaskeri og leverer ut frukt til et stort antall bedrifter?

På Agenda finner du veiledere, ansatte i kursavdelingen og administrasjon, mennesker på tiltaksplass, mennesker med varig tilrettelagt arbeidsplass og en rekke produksjonsarbeidere. Men bedriften er først og fremst en Arbeid & Inkluderingsbedrift som på oppdrag fra NAV arbeider for å få folk, som av en eller annen årsak har vært utenfor, tilbake i arbeidslivet.

– Alt er fra Bruktikken på Havna. De som er med på bildet er Linda Pettersen, Anne-Gry Jansen og Line Åsheim. (Foto: Foto: Rune Dahl)

Her er litt av det vi i Agenda tilbyr:


Bruktikken på havna:

- Vi startet Bruktikken i november 2008. Siden den gang har utviklingen vært enorm, forteller Line Åsheim som er daglig leder i Bruktikken og Kafeen.

- På Bruktikken på Havna tar vi imot det meste som er salgbart, unntak av klær, hygieneartikler, elektrisk apparat, leksikon og diverse andre bokserier. Vi har til enhver tid behov for nye ting, og vi er svært takknemlig for at det er så mange som tar kontakt med oss. Vi kommer gjerne hjem og henter, og har tatt i mot mange dødsbo. Dette er skatter vi tar godt vare på, og som leveres videre til nye hjem. Vi er også behjelpelig med hjemkjøring av større gjenstander dersom det skulle være behov for det, forteller Åsheim.

- ditt springbrett videre!

Kafeen på havna:

Her kan du nyte lunsjen, middagen og de deiligste kaker med kaffe eller te. Kan vi friste med friske salater, kaker, vafler, nysmurte bagetter eller råflotte sandwicher? Samtidig kan du lese en avis eller strikke en lapp til et landsomfattende lappeteppe-prosjekt. Velkommen innom til en hyggelig stund i nostalgiske lokaler.

Sven-Erik Knudsen og Sven-Arne Simonsen

Avd. Holmenveien

Jobbfrukt:

Ved å tegne et jobbfruktabonnement støtter du verdifulle arbeidsplasser for arbeidstakere med tilrettelagte behov, sparer din bedrift for tid og skaper helsemessige fordeler blant dine ansatte. Du velger selv hvor ofte du vil ha fruktkurv og hvilken dag den blir levert. Kurvene fylles opp med frisk frukt i størrelsene 2, 3, 5 og 7 kg kurv og leveres av staben vår direkte på arbeidsplassen.

Vedgutta er alltid klare til innsats! Fra venstre: Mads Ryslett, Bjørn-Inge Hansen, Julio Munoz, Kjell-Einar Bjernes, Helge Furnesvik (Foto: Foto: Rune Dahl)

Ved og service:

Vi produserer, pakker og distribuerer ca. 15 000 sekker ved årlig. Her får du også sandsekker a 16 kg. Produktene kan også hentes i Holmenvn. Vi utfører også makuleringstjenester.

Serviceavdelingen vår utfører en rekke oppdrag fra både privat- og bedriftsmarkedet.

Eksempler på tjenester vi utfører:

• Transportoppdrag

• Tømming av døds- og konkursbo

Foto: Rune Dahl

Interiørdesign: Cathrine Pettersen, @casacathrine

Bruktikken og kafeen på Havna

Mandag–torsdag kl. 10.00–17.00

Fredag kl. 10.00–15.00

Servering:

Varm lunsj kl. 11.00–13.00

Middag – mandag–torsdag kl. 13.00–16.45

Fakta:

Agenda er en arbeid og inkluderingsbedrift med et hovedmål; å få mennesker tilbake i jobb. Vi tilbyr flere arbeidsrettede tiltak og har ca. 200 tiltaksplasser. Disse har ulik varighet og innhold. Hvert enkelt tiltak tilpasses de ulike utfordringene den enkelte står overfor.

Agenda AS ble etablert i 1972, og skiftet navn til Agenda i 2002. I 2012 ble datterselskapet Smia Vekst

fusjonert inn.

- I dag har vi 35 ansatte og ca 200 under arbeidsrettet kvalifisering tilpasset den enkelte. Selskapet er eid av Narvik kommune, Nordland Fylke og Sparebanken Narvik.

Agenda er en arbeids- og inkluderingsbedrift med et hovedmål: å få mennesker ut i jobb. Vi tilbyr flere arbeidsrettede tiltak og har ca 380 personer som er innom selskapet på ulike tiltaksplasser i løpet av et år. Tiltakene som tilbys har ulik varighet og innhold. Hvert enkelt tiltak tilpasses de ulike utfordringene den enkelte står ovenfor. Bedriften har 50 ansatte. Selskapet er eid av Narvik kommune, Nordland fylke og Sparebanken Narvik.

Bruktikken: Bruktikken.blogspot.com

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet