Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Grønt er skjønt!

Green Living

Annonse fra FremoverLab

Grønnplanter er supertrendy om dagen, og de har blitt en del av interiøret.

TEKST: Cathrine Pettersen

En diger palmeplante ved siden av badekaret, en monster i planteboksen, eføy som henger i en glasskuppel fra taket, og gressplanter i vegghengte potter.

De kommer i alle fasonger og størrelser, og bringer varme og lunhet til rommet. I tillegg har de den fantastiske egenskapen med å skape et bedre inneklima. Hvis du tenker at du gjerne skulle hatt mere grønt, men mangler de berømte grønne fingrene, ikke fortvil. Her skal du få noen tips:

- Kjøp en og en plante av gangen for å gradvis venne deg til antallet, og hvor ofte de må vannes.

- Før du kjøper, be om råd på blomsterbutikken slik at du velger en plante som trenger lite vann og tåler å tørke litt. Noen vannes nemlig bare hver tredje uke. Forhør deg også om den trenger mye/lite lys med tanke på hvor du plasserer den.

- Unngå de som trenger mye vann og gjødsling.

- Kaktuser er veldig populært nå og de trenger lite vann, så det kan være en god start. De egner seg derfor svært godt på for eksempel bad og vaskerom hvor det er varmt og høy luftfuktighet.

- Noen planter, som for eksempel Fredsliljen, viser tydelige tegn på når den trenger vann.

- Ha en fast vannedag i uka slik at du husker det.

- Plantene setter pris på en liten tur i dusjen i ny og ne.

- Husk at vanning også må tilpasses årstid. Naturlig nok tørker de raskere i varmen.

Interiørdesignerens tips

Føler du at noe mangler på skjenken din, prøv en grønnplante i en stilig potte. Det er som regel alltid en suksess. Flytt plantene dine litt rundt for å se hvor de både passer og trives best.
Det finnes så utrolig mye lekkert design på potter. En ny potte i en annen farge enn den du bruker fra før gir deg følelsen av en ny plante. Har du en vegg du syns er litt tom og kjedelig vil en stor plante, for eksempel en jukkapalme, garantert gi nytt liv til veggen.
Visste du at du kan lage et mønster og dekorere veggen og til og med taket ditt med mose?

https://www.instagram.com/nordgrona/

Grønt er helt klart skjønt!

Cathrine S. Pettersen

FremoverLab er markedsavdelingen til lokalavisen Fremover.  Vi hjelper våre kunder innen markedsføring, reklame og kommunikasjon, og produserer innhold som engasjerer, påvirker og har verdi for dine kunder. 

Redaksjonen i Fremover har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet